Unika förmåner från arbetsplatser i hela världen

20.07.13

Att personalförmåner är viktiga står klart för de flesta arbetsgivare idag. Rätt förmåner kan öka befintliga medarbetares engagemang, produktivitet och motivation, samt locka nya talanger till organisationen. Men hur använder man förmåner på ett strategiskt sätt? Och vilka förmåner erbjuds i andra länder? Följ med på en inspirerande jorden-runt-resa i förmånernas tecken!

I en undersökning från Glassdoor uppgav 60% av deltagarna att förmåner spelar en viktig roll när de väljer arbetsgivare. Nästan 80% skulle dessutom välja extra förmåner istället för en löneökning.

Men det duger förstås inte med vilka förmåner som helst; dagens arbetsgivare behöver tänka igenom sitt förmånsutbud noggrant. Utöver att ge medarbetarna frihet att själva utforma sitt utbud, till exempel med en flexibel förmånspott, behöver arbetsgivare i framkant erbjuda förmåner som sticker ut i mängden.

Förmåner som berättar något om organisationen

En annan förutsättning för en lyckad förmånsstrategi är att förmånerna återspeglar arbetsgivarvarumärket, och ligger i linje med de värderingar som är viktiga i organisationen.

Ett multinationellt företag med miljö och hållbarhet som viktiga värden skulle till exempel kunna implementera hållbara mobilitetsförmåner i hela organisationen. Det exakta utbudet skulle förstås behöva anpassas efter lokala förutsättningar: i ett land kanske man erbjuder ett cykelbidrag, och i ett annat rabatterad kollektivtrafik. Den grundläggande tanken – att låta värderingarna synas i förmånsutbudet – skulle dock vara densamma över landsgränserna, och därmed bidra till ett starkare globalt arbetsgivarvarumärke.

Välj rätt förmåner med hjälp av förmånspyramiden

Förmånspyramiden är en enkel modell att utgå ifrån för den som vill börja bygga en framgångsrik förmånsstrategi.

formanspyramiden-benify

Basen i pyramiden utgörs av förmåner som medarbetare idag närmast tar för givet att arbetsgivaren erbjuder, såsom tjänstepension och försäkringar. I mitten finns förmåner som inte är ”obligatoriska”, men desto mer uppskattade, som till exempel massage på jobbet eller rabatterade tjänster för bättre work-life balance. Pyramidens topp utgörs av den så kallade ”X-faktorn”: unika personalförmåner som återspeglar arbetsgivarvarumärket och organisationens kärnvärden.

Förmåner kan vara mycket mer än du tror. Följ med på en resa där vi tittar närmare på vilka förmåner och upplägg som arbetsgivare i olika länder världen över erbjuder sina medarbetare.

Välkommen till en värld av personalförmåner

Finland – Finska medarbetare erbjuds ett skattefritt bidrag som liknar vårt svenska friskvårdsbidrag, men som också kan användas för kulturella aktiviteter, som ett besök på teatern eller ett museum. Vissa arbetsgivare ger dessutom sina medarbetare möjlighet att betala hyran för sin lägenhet via ett löneavdrag.

Norge – Norrmännen är kända för att gärna gå på tur och besöka en ”hytte”. Många norska arbetsgivare låter medarbetarna boka stugor online via sin medarbetarportal. Precis som i Finland är det också vanligt att låta lägenhetshyran betalas via nettolöneavdrag.

Danmark – Danska medarbetare behöver inte nöja sig med den jobbmobil som är standard hos arbetsgivaren. Istället kan de själva välja sin favorit inom ett visst utbud, eller uppgradera till en bättre modell mot ett nettolöneavdrag. Vissa arbetsgivare köper också in biljetter till konserter och andra evenemang, som de sedan erbjuder gratis till sina medarbetare som jobbförmån.

gubbarFrankrike – Vissa franska arbetsgivare ger medarbetarna möjlighet att donera en liten del av sin bruttolön till en välgörenhetsorganisation som reflekterar företagets värderingar. Andra organisationer ger sina medarbetare en bonus på 1000 euro när de gifter sig eller får barn.

Nederländerna – Här är det vanligt med flexibla förmånspotter, som medarbetarna kan växla in mot fler semesterdagar, livsstilsförmåner som till exempel cyklar, eller få utbetalt i extra lön.

Tyskland – Många tyska arbetsgivare erbjuder ett brett och flexibelt utbud av bruttolöneförmåner, så att varje medarbetare kan utforma ett förmånspaket som passar just deras behov. Medarbetarna kan till exempel få möjlighet att fritt välja leverantör inom mobilitet och transport, såsom cykel eller kollektivtrafik, eller använda sin digitala medarbetarportal för att boka en hyrbil.

Botswana – I vissa branscher erbjuds medarbetarna ett särskilt mjölkbidrag.

Nigeria – Här kan arbetsgivare ge sina medarbetare ett särskilt bidrag som kompensation för när generatorer behöver användas vid strömavbrott.

Ryssland – Ryska företag kan erbjuda sina medarbetare räntefria lån för privata bilinköp, liksom sponsrat inträde till VIP-loungen på Moskvas flygplats, där medarbetarna kan koppla av och njuta av gratis mat och dryck.

Indien – Arbetsgivare kan ge medarbetare som lämnar företaget en extra utbetalning på upp till 22 dollar.

Colombia – Medarbetare kan ges möjlighet till kompetensutveckling genom studier utanför arbetstid, och sedan få en del av kostnaden återbetald av arbetsgivaren.

Argentina – Precis som i Colombia kan argentinska medarbetare studera och få tillbaka en del av kostnaden från sin arbetsgivare.

Mexiko – Många medarbetare ansluts automatiskt till en sparplan, där en viss procent av lönen dras av varje månad och sätts in på ett sparkonto. Liksom i Argentina och Colombia kan arbetsgivaren också stå för en del av medarbetarnas studiekostnader.

Latinamerika – I hela regionen är det vanligt att arbetsgivaren erbjuder riktade bidrag i form av vouchers för till exempel luncher, bränsle eller livsmedel. Medarbetarna får ett kort som laddas med en viss summa varje månad, som de sedan kan spendera hos restauranger, bensinstationer och livsmedelsbutiker.


Vill du veta vilka förmåner som är viktigast och mest uppskattade på dagens arbetsmarknad? Ladda ner och läs Nöjdhetsrapporten, som baseras på en förmånsundersökning med över 19 000 medarbetare.

NÖJDHETSRAPPORTEN 2019

Prenumerera på vår blogg