Nytt år, nya förmånstrender. Här är förändringarna du kan förvänta dig under 2025 – från de populäraste förmånerna till hur efterfrågan kommer förändras – enligt Benifys experter.
Populäraste förmånerna bland medarbetare 2025
Förmåner relaterade till arbetstid och ledighet är allra högst värderade bland medarbetare. På andra plats hamnar pensionsförmåner. Den tredje högst värderade kategorin är friskvård. Sjukvård kommer fyra, medan försäkringar ersätter ”work-life balance”-förmåner på plats fem.
Detta visar Benifys stora undersökning Förmånskollen, där drygt 35 000 medarbetare (både inom offentlig och privat sektor) deltagit.
Den förmånskategori som ökat mest i popularitet är försäkringar.
– Granskar man vad som hänt efter pandemin så ser man att det privatekonomiska perspektivet spelar in mer. Det är högre efterfrågan på försäkringar – speciellt sakförsäkringar och sådant som är kopplat till hemmet, husdjuret, bilen. Allt som kostar individen pengar, säger Malin Börefelt, Product Lead Core Benefits på Benify.
Vi ser även skillnad mellan olika åldersgrupper, i form av att generation Z anser att friskvård är lite viktigare, medan baby boomers värderar pension högre än sina yngre kollegor.
Nya trender bland förmåner 2025
Det finns flera olika trender som förändrar efterfrågan på förmåner bland Benifys kunder. Linda Eliasson, Senior Product Marketing Manager, har observerat tre stora faktorer:
Hållbar transportering
Förmåner relaterade till kollektivtrafik, cyklar och elbilar blir alltmer efterfrågade. Helt enkelt förmåner som underlättar för medarbetarna att göra smartare val när det gäller exempelvis transport.
Mental hälsa
Samtalsstöd, juridisk rådgivning, hälsoundersökningar och möjligheten att träna på arbetstid ökar i popularitet. En anledning är att arbetsgivare vill stötta medarbetarnas mentala hälsa i förebyggande syfte, för att undvika sjukskrivningar.
Ekonomisk stress och omvärldsoro
Gruppförsäkringar, sjukvårdsförsäkringar, pensionsrådgivning och hushållsrabatter vinner mark i tider av inflation och oförutsägbara räntor.
Generation Z har egna förväntningar
När du ser över din organisations förmånsutbud under 2025, kan det vara värdefullt att veta att era yngsta medarbetare inte tycker och tänker exakt som sina äldre kollegor. De är dessutom något mindre engagerande överlag. För att öka engagemanget behöver man skapa en känsla av meningsfullhet, gemenskap med kollegor, och stark företagskultur. Här är förmåner, inte minst sådana relaterade till arbetstid och ledighet, ett viktigt verktyg.
– I generation Z vill man utvecklas som individer, vilket innebär att man verkligen prioriterar den egna fritiden, och sitt sociala sammanhang. I samband med det blir arbetstid och ledighet ännu viktigare. Det kan handla om att få vara ledig när man flyttar, när man ska på bröllop, när man fyller år, eller om man har en äldre närstående som man vill ta hand om, säger Malin Börefelt.
En ljusglimt i sammanhanget är att generation Z faktiskt är nöjdast av alla åldersgrupper med sitt förmånsutbud. Detta enligt en undersökning av Benify.
Vill du få ännu bättre koll på alla faktorer som påverkar synen på förmåner under 2025? Ladda ner Förmånsguiden 2025 idag!