Tre saker alla arbetsgivare behöver veta om gen Z
I rapporten Arbetsliv 3.0 avslöjar vi resultatet av en undersökning bland 35 000 medarbetare. Bland annat frågade vi dem hur de ser på sina förmåner, hur engagerade de är, samt deras inställning till AI. Och det visade sig att de yngsta medarbetarna, generation Z, sticker ut på en rad punkter. Här är tre viktiga insikter från rapporten.
Så engagerar du som arbetsgivare generation Z
Andelen medarbetare i generation Z som anser sig vara ”starkt engagerade” är 77 procent – en ökning med 3 procent sedan 2022. Men det är fortfarande mycket lägre än motsvarande siffror för generation X (85 procent) och baby boomers (86), samt något lägre än för millennials (78).
Undersökningen visar att engagemanget inom generation Z starkt hänger samman med att man upplever arbetet som meningsfullt. Dessutom väger gemenskapen med kollegor tungt. Fördomen om att generation Z skulle föredra att enbart arbeta på distans stämmer med andra ord inte. I vår tidigare rapport Lär känna generation Z svarade 53 procent att de föredrar ett hybridupplägg, medan endast 14 procent vill arbeta helt på distans.
Undersökningen avslöjar även att dessa upplevelser kan höja generation Z:s engagemang:
1. Mitt arbete är meningsfullt
2. Jag känner gemenskap med mina kollegor
3. Min arbetsgivare har en stark företagskultur
4. Jag kan påverka min arbetssituation
5. Min arbetsgivare arbetar kontinuerligt med hållbarhetsfrågor
Se resten av listan i Arbetsliv 3.0.
Vilken sorts arbetsgivare generation Z vill ha
I rapporten Lär känna generation Z kunde vi konstatera att de yngsta medarbetarna vill att arbetsgivaren ska engagera sig i ämnen som miljön, mångfald, inkludering, samhällsansvar och hållbarhet. Detta stämmer väl in på vad vi definierar som en ”progressiv” arbetsgivare – nämligen en arbetsgivare med stark företagskultur, kontinuerligt fokus på hållbarhetsfrågor, och flexibilitet när det gäller förändringar på arbetsmarknaden.
Gen Z ställer dock högre krav på detta område än övriga åldersgrupper. Medan nästan 40 procent av baby boomers och generation X betraktar sin arbetsgivare som progressiv, gör bara 32 procent av generation Z det.
En ljusglimt är dock att medarbetare inom gen Z faktiskt är mer benägna att rekommendera sin arbetsgivare. Så här ser de olika generationernas eNPS-värde* (employee net promoter score) ut, med 2022 års resultat inom parentes:
- Gen Z: 20 (26)
- Millennials: 12 (15)
- Gen X: 14 (15)
- Baby boomers: 6 (12)
Läs mer om hur eNPS beräknas här.
Förmånerna generation Z vill ha
Av alla åldersgrupper är det gen Z som är nöjdast med sitt förmånsutbud. Hela 58 procent av de tillfrågade i gen Z uppger att de är ”mycket nöjda” med sitt förmånsutbud. Snittet för samtliga åldersgrupper är 52 procent.
Men givetvis finns det förbättringspotential. Något som är viktigt att ha i åtanke är att olika generationer på arbetsplatsen önskar sig olika förmåner. För just gen Z ser topplistan med de populäraste förmånerna ut så här (med 2022 års resultat inom parentes):
1. Friskvård (1)
2. Arbetstid och ledighet (2)
3. Pension (4)
4. Work-life balance (3)
5. Försäkringar (-)
Det finns även skillnader mellan könen. Män inom gen Z värderar transportförmåner och rabattkoder högre, medan kvinnor snarare värdesätter friskvård och balans mellan arbets- och privatliv.
Vill du veta mer om vad olika generationer förväntar sig av sin arbetsgivare? Ladda ner rapporten Arbetsliv 3.0 för att få full koll!