Maxa förmåns-ROI: 4 strategier för minskade kostnader och ökat engagemang

Senast uppdaterad: 2025-02-045 minuters läsning
Prenumerera på vår blogg

En ständig utmaning för arbetsgivare är att skapa förmånspaket som inte bara möter medarbetarnas förväntningar – utan även levererar mätbar avkastning (ROI). Men att rättfärdiga värdet av sitt förmånsprogram kan vara utmanande, särskilt eftersom medarbetarnas förväntningar på förmåner är högre än någonsin

Så vad kan du göra för att optimera din förmånsstrategi? I vår sponsrade rapport från Harvard Business Review Analytic Services, Boost Competitiveness by Leveraging Global Benefits and Total Rewards, intervjuade vi ledare från 214 globala företag för att ta reda på just detta. Bland annat pratade vi om vilka verktyg och strategier de använder för att hålla sina medarbetare informerade och engagerade kring sina förmånsprogram. 

Baserat på detta har vi identifierat de fyra främsta strategierna som företag använder för att minska kostnader och öka medarbetarengagemang. 

TheROIofEmployeeBenefits4StrategiesToReduceCostsAndBoostEngagement_Image1

1. Optimera förmåner med datadrivna insikter

Om man vill få en stark ROI för sina förmånsprogram, måste man samla in och använda data för att fatta mer informerade beslut. Exempelvis säger 28% av de globala organisationer vi intervjuat att de förbättrar sina förmånsprogram genom att samla in feedback från medarbetarna. 

Datadrivna metoder hjälper HR-team att förbättra ROI genom att förstå vilka förmåner som är värdefulla för medarbetarna – och vilka som är underutnyttjade. 

– Vår ROI kretsar kring hur människor upplever vårt övergripande erbjudande till medarbetarna. Vi vill bli betraktade som en attraktiv arbetsgivare, och förmåner spelar en betydande roll i det, säger Mark Kelly, Global Head of Benefits and Wellbeing på Boston Consulting Group. 

Genom att analysera feedback och användningsdata kan man anpassa förmånerna för att bättre möta medarbetarnas behov. Detta säkerställer att resurser endast används på program som är viktiga, vilket minskar onödiga kostnader. 

2. Erbjud individanpassade förmåner

Studier visar att företag som erbjuder individanpassade förmånsprogram upplever en 23-procentig ökning av lönsamheten, tack vare högre medarbetarengagemang. I vår undersökning svarade 58% av företagen att deras senaste HR-satsningar syftar till att förbättra just engagemang och nöjdhet. 

En mer riktad strategi ökar inte bara medarbetarnas engagemang och nöjdhet, utan påverkar också produktiviteten och förmågan att behålla medarbetare – nyckelfaktorer för att maximera företagets ekonomiska ROI. 

– När vi pratar om förmåner och kompensation handlar det egentligen om total kompensation – allt som organisationen erbjuder. Lönen är viktig, men människor motiveras av många andra saker, och det påverkar hur du utformar hela ditt kompensationssystem, säger Sebastian Reiche, professor vid IESE Business School. 

3. Kommunicera det fulla värdet av förmånerna

Även de mest omfattande förmånsprogram kan misslyckas med att ge ROI om medarbetarna inte förstår värdet av det som erbjuds. Faktum är att vår undersökning visar att 46% av medarbetarna är omedvetna om det fulla värdet av sina kompensationspaket. Denna brist på medvetenhet kan leda till underutnyttjade förmåner, vilket i sin tur minskar värdet och påverkar engagemanget negativt. 

– I vår bransch har vi ofta fokuserat på att säkerställa att förmånspaketen är konkurrenskraftiga, men ofta är detta inte tydligt för de personer som faktiskt drar nytta av dem, säger Mark Kelly. 

För att maximera ROI måste företag investera i tydliga och konsekventa kommunikationsstrategier, som informerar medarbetarna om värdet i deras förmånsprogram. Målet bör vara att säkerställa att medarbetarna vet vilka förmåner som är tillgängliga, och hur de används. 

TheROIofEmployeeBenefits4StrategiesToReduceCostsAndBoostEngagement_Image2

4. Använd teknik för att integrera och förenkla förmåner

En av de största utmaningarna för att säkra förmånsprogrammets ROI är hur svårt det kan vara att hantera komplexa system och stora mängder medarbetardata. Enligt vår undersökning upplever 39% av arbetsgivare att deras nuvarande digitala plattformar inte delar data effektivt. Detta leder till att information hamnar i separata silos, vilket i sin tur gör det svårare att hålla kostnaderna under kontroll. 

– Att ha en trög, manuell process möter inte längre medarbetarnas behov. Med ett integrerat system kan du ge dem en förstklassig, smidig och friktionsfri upplevelse, säger Lydia Wright, Senior Manager, Global Benefits på Atlassian. 

Det kan göra stor skillnad att investera i teknik som effektiviserar administrationen av förmåner, insamling av data och kommunikation. När data rör sig sömlöst mellan system kan du få en tydligare bild av hur de olika förmånerna används, och hur de bidrar till verksamhetens mål. Dessa insikter bäddar för bättre resursfördelning, ökad medarbetarnöjdhet och en tydligare ekonomisk anledning till fortsatta investeringar i förmånsprogrammet. 

Nästa steg 

För att maximera förmånsprogrammets ROI är det viktigt att fokusera på datadrivna insikter, personliga erbjudanden och tydliga kommunikationsstrategier. Dessutom kan en integrerad plattform för förmåner och total kompensation förenkla hanteringen av förmåner – vilket gör det möjligt att minska kostnader samtidigt som engagemanget ökar. 


För fler insikter om hur du optimerar din förmånsstrategi och ökar engagemanget, ladda ner vår sponsrade rapport från Harvard Business Review Analytic Services: Boost Competitiveness by Leveraging Global Benefits and Total Rewards