Förmånsprogrammet är avgörande för en organisations förmåga att attrahera och behålla talanger. Men det räcker inte att bara erbjuda ett konkurrenskraftigt förmånspaket – du måste också kommunicera värdet av det tydligt och effektivt.
I vår sponsrade rapport från Harvard Business Review Analytic Services, Boost Competitiveness by Leveraging Global Benefits and Total Rewards, intervjuade vi ledare från 214 globala företag för att förstå vilka verktyg och strategier de använder för att hålla medarbetare informerade och engagerade i sina förmånsprogram.
Genom dessa samtal med ledare på företag som Atlassian, BCG och Iveco har vi identifierat de fem mest effektiva strategierna du kan använda för att förbättra din kommunikation kring förmåner.
1. Säkerställ tydliga, konsekventa förmånsbudskap
Vi upptäckte att bara 57% av respondenterna anser att deras organisation tydligt och effektivt kommunicerar information om kompensation och förmåner. Detta innebär att en betydande del av medarbetarna är osäkra på eller omedvetna om sin totala kompensation.
Mark Kelly, Global Head of Benefits and Wellbeing på Boston Consulting Group, säger:
– I vår bransch har vi fokuserat på att säkerställa att förmånsprogrammen är konkurrenskraftiga – men ofta framgår detta inte tydligt för de som faktiskt använder dem.
För att garantera att dina medarbetare förstår och utnyttjar sina förmåner fullt ut, är det viktigt att förmedla regelbunden och lättförståelig kommunikation via alla kanaler. Detta kan framstå som tidskrävande, men en förmånsplattform kan effektivisera processen och automatisera kommunikationen.
2. Använd teknik för effektivare kommunikation
87% av respondenterna i vår undersökning anser att medarbetare förväntar sig mer av sina förmånsprogram än någonsin tidigare. Att möta dessa ökade förväntningar – och visa hur du arbetar för att göra det – kan vara en utmaning.
Integrerade förmånsplattformar kan bidra till tydligare kommunikation genom att erbjuda en central hubb för all information om förmåner. Detta gör det enklare för medarbetare att förstå sina kompensationspaket.
Genom att digitalisera förmånsprocesserna kan din organisation skapa en mer transparent, engagerande och stöttande HR-miljö. En förmånsplattform kan dessutom samla värdefulla data, som gör det möjligt att skapa meddelanden som verkligen tilltalar medarbetarna på en personlig nivå.
3. Personanpassa kommunikationen kring förmåner
Moderna förmånsplattformar gör det möjligt för organisationer att kommunicera effektivt och engagera sina medarbetare på ett meningsfullt sätt. Men ibland kan sådana plattformar leda till generiska meddelanden som får medarbetarna att känna sig förbisedda.
Personanpassade kommunikationsstrategier kan hjälpa dig adressera de specifika behoven hos olika grupper av medarbetare. Detta är särskilt värdefullt eftersom 32% av respondenterna säger att deras nuvarande förmånsverktyg inte stöttar alla faser i medarbetarresan.
Oavsett om det är för nyanställda, långtidsanställda eller de som närmar sig pensionen, säkerställer personlig kommunikation att varje anställd får den information de behöver, när de behöver den, på ett sätt som är rimligt för dem.
– Du kan ge medarbetarna en skräddarsydd upplevelse och skapa en friktionsfri process för dem, säger Lydia Wright, Senior Manager, Global Benefits på Atlassian.
4. Fokusera på engagemang och tillfredsställelse
När medarbetare känner att informationen är anpassad efter deras behov, är de mer benägna att känna sig uppskattade och stöttade av sin arbetsgivare. 58% av ledarna i vår undersökning säger att de gjort förbättringar för att säkerställa att medarbetarna är engagerade och nöjda på jobbet.
Regelbundna feedbackrundor och fokusgrupper kan bidra till att mäta medarbetarnas förståelse och tillfredsställelse med förmånerna. Sedan kan din organisation justera sin kommunikationsstrategi baserat på resultaten.
När medarbetarna förstår och uppskattar sina förmåner är det mer sannolikt att de känner sig värderade, och förblir lojala till organisationen. Men det kan bli för mycket av det goda – så hur kan företag undvika att dränka sina anställda i en störtflod av information?
5. Undvik att överbelasta medarbetarna
I många organisationer – särskilt globala sådana – kan mängden information om förmåner bli överväldigande. För att undvika detta bör man välja rätt kanal för varje typ av budskap och säkerställa att viktig information inte går förlorad i mängden.
Som Sebastian Reiche, professor vid IESE Business School, uttrycker det:
– Det finns ett stort behov av kommunikation, och sättet vi har ”löst” detta på är att bombardera människor med information.
Men denna ”lösning” kan leda till att kommunikationen inte blir så effektiv som den borde vara. För att få bukt med detta kan man välja specifika kanaler för särskilda meddelanden, till exempel mail för viktiga uppdateringar, medan mer generella påminnelser kan skickas via interna nyhetsbrev eller själva förmånsplattformen.
Denna strategi hjälper till att förhindra att information känns överväldigande, vilket gör din kommunikation mer meningsfull och mer effektfull.
Vägen framåt
På dagens konkurrensutsatta marknad är framgångsrik kommunikation kring förmåner avgörande. Både för att möta ökade förväntningar, förbättra medarbetarnöjdheten och behålla talanger. Att investera i en integrerad förmånsplattform kan vara nyckeln till att nå dina förmånskommunikationsmål, och se till att information är lättillgänglig samt kan delas mellan olika system.
Lydia Wright sammanfattar det så här:
– Vi fokuserar på vikten av kommunikation, särskilt när det gäller värdet och effekten av våra program och förmåner. Vi känner verkligen att de förmåner vi erbjuder påverkar livet på ett positivt sätt – och det måste kommuniceras till medarbetarna.
För att lära dig mer om hur du kan förbättra kommunikationen kring förmåner, ladda ner rapporten från Harvard Business Review Analytic Services.