Tre tech-tips som ledande företag använder för att förbättra förmåner

Senast uppdaterad: 2025-02-194 minuters läsning
Prenumerera på vår blogg

Förmåner är en nyckelfaktor för att attrahera, engagera och behålla talanger på dagens konkurrensutsatta arbetsmarknad. Men hur utnyttjar ledande företag tekniska lösningar för att sticka ut från mängden?

Det reder vi ut i vår sponsrade rapport från Harvard Business Review Analytic Services: Boost Competitiveness by Leveraging Global Benefits and Total Rewards. Rapporten bygger på en undersökning bland 214 globala företag, i syfte att förstå vilka verktyg och strategier de använder för att ligga i framkant.

Baserat på insikter från Atlassian, BCG och Iveco delar vi här de tre bästa metoderna för att förbättra förmånserbjudandet med hjälp av teknik. 

The3TechTipsLeadingCompaniesUseToImproveEmployeeBenefits_Image2

Tips 1: Välj en lättintegrerad förmånsplattform 

Integration är avgörande för en smidig medarbetarupplevelse. Rapporten avslöjar att 39% av företagen har svårt att använda en förmånsplattform som inte är byggd för att dela data med andra verktyg, vilket leder till fragmenterade och ineffektiva processer. Det är viktigt att integrera sin förmånsplattform med andra HR-system, så att man kan effektivisera administrationen, minska manuellt arbete och säkerställa datans precision. 

Atlassian integrerade exempelvis sin förmånsplattform med andra HR-verktyg, för att säkerställa att medarbetarna enkelt ska kunna komma åt förmånsinformation och personliga rekommendationer. Detta förbättrade inte bara den totala medarbetarupplevelsen – utan integrationen minskade också den administrativa bördan, och strömlinjeformade HR-processerna. 

– Med den här typen av integrerat system kan man ge medarbetarna en förstklassig upplevelse och skapa en sömlös, friktionsfri upplevelse, säger Lydia Wright, Senior Manager, Global Benefits på Atlassian. 

Tips 2: Investera i användarvänlig HR-teknologi 

Enligt rapporten tycker 34% av respondenterna att deras förmånsplattform är svår för medarbetarna att använda. Många organisationer rapporterar att användarvänliga verktyg bidrar till högre engagemang och bättre förmåga att behålla personal. 

För att möta dessa utmaningar har många ledande företag anammat förmånsplattformar som är intuitiva, personliga och anpassningsbara. Den här typen av HR-teknologi hjälper medarbetarna att enkelt hantera och förstå sina förmåner, vilket leder till minskad frustration och ökad nöjdhet. 

Rob Gerdes, Head of Rewards på Iveco, betonar vikten av användarvänliga och lättillgängliga förmåner: 

– Om du inte har rimliga förmåner kommer folk inte att vilja arbeta på ditt företag, och du kommer inte att kunna behålla dina medarbetare. 

BenifysCommunicationTool_Image1

Tips 3: Utnyttja din interna data 

Data spelar en viktig roll i att optimera medarbetarförmåner. Dock rapporterar 30% av företagen att deras förmånsplattform endast erbjuder begränsade analysmöjligheter. Genom att istället välja en plattform med större fokus på dataanalys kan man få värdefulla insikter om medarbetarnas behov och preferenser. 

Mark Kelly, Global Head of Benefits and Wellbeing på Boston Consulting Group, påpekar att det är lika viktigt att ha data som att använda den rätt: 

– Om det görs på rätt sätt kan datadrivna beslut verkligen gynna arbetsstyrkan. 

Ledande företag världen över förlitar sig på avancerad dataanalys för att hålla koll på användningen av förmåner, samt samla in medarbetarfeedback. Om man jobbar datadrivet kan man identifiera trender, mäta effekten av förmånsprogram och fatta informerade beslut som förbättrar hela medarbetarupplevelsen. 

Upptäck mer 

Genom att integrera sin förmånsplattform med övriga HR-verktyg, investera i användarvänlig teknologi och utnyttja dataanalys kan företag skapa en mer sömlös och personlig medarbetarupplevelse. 


Lär dig hur din organisation kan jobba mer konkurrenskraftigt med förmåner i vår sponsrade rapport från Harvard Business Review Analytic Services