Vår senaste undersökning om kompensation och förmåner ger nya insikter från över 3 250 medarbetare och HR-specialister i Australien, Tyskland, Indien, Irland, Nederländerna, Nya Zeeland, Singapore, Sverige, Storbritannien och USA.
Förmåner och medarbetarupplevelse har aldrig varit viktigare. Under det senaste året har organisationer fördubblat sina satsningar på att förbättra medarbetarupplevelsen – men upplever medarbetarna verkligen värdet av allt detta arbete?
Vår nya rapport Accelerera kompensation och förmåner, som bygger på svar från 3 250 HR-specialister och medarbetare, avslöjar ett tydligt gap mellan arbetsgivare och medarbetare. Hela 60 % av arbetsgivarna anser att de erbjuder en utmärkt upplevelse – men bara 19 % av medarbetarna håller med.

Mer än hälften av medarbetarna uppger att deras förväntningar har ökat det senaste året – när det gäller allt från lön och förmåner till uppskattning, välmående och flexibilitet.
81% vill att deras förmåner anpassas efter livssituation och behov över tid, och lika många tycker att arbetsgivaren borde ge mer stöd för att hantera ökade levnadskostnader.
De ökade kraven från medarbetarna ställer i sin tur högre krav på arbetsgivarna. Hela 68% av arbetsgivarna anser att medarbetarnas förväntningar på förmåner har stigit kraftigt. Den växande efterfrågan gör att förmåner har hamnat högt upp på arbetsgivarnas agenda – och med all rätt. Arbetsgivare ser tydliga samband mellan förmåner och engagemang, välmående och produktivitet. Att möta medarbetarnas ständigt föränderliga behov är därför en nyckelfaktor för hur de upplever sin arbetsgivare – och ett strategiskt vapen i kampen om talanger.
Värdegapet: när upplevelsen inte når fram
Trots vetskapen om förmåners betydelse och ökade investeringar uppger 62% av medarbetarna att de har svårt att se hela värdet av sina förmåner. Många vet inte vad de har rätt till eller hur de ska använda dem. Vår studie visar att kommunikation och användarvänliga förmånssystem spelar en avgörande roll för hur väl medarbetarna förstår och uppskattar värdet av sitt erbjudande.

– När kommunikationen är genomtänkt blir det lättare för medarbetare att se bortom enskilda förmåner och istället förstå det fulla värdet av allt som arbetsgivaren erbjuder. Det är just därför Total Reward Statements blir allt mer populära – de ger en tydlig överblick och konkretiserar helheten, vilket gör det enklare att uppskatta den samlade ersättningen, säger Li Lignell, Head of HR-Nordics på Benifex.
De ökade förväntningarna har också lett till ett ökat arbetstryck för HR- och förmånsteam – och där ser många stor potential i att låta AI ta över delar av arbetet. Hela 96% av HR- och förmånsansvariga anser att AI kan spela en avgörande roll i att möta de växande förväntningarna inom området.
Vill du ta del av hela undersökningen och den senaste datan – samt veta mer om hur ni kan använda medarbetarupplevelsen som ett strategiskt verktyg för att hantera kompetensbrist, framtidssäkra arbetsstyrkan och höja engagemang och produktivitet? Ladda ner guiden Accelerera kompensation och förmåner här!