Varje år under Benifys Spring Conference uppmärksammar Benify tre medarbetare som har efterlevt företagets tre kärnvärden, core values, på bästa sätt under det gångna året. Prisutdelningen kan beskrivas som ett sätt att fira Benifys unika företagskultur.
Nomineringarna till priserna startar ungefär en månad före konferensen. Benifys anställda kan då logga in och nominera dem av sina kollegor som de tycker är de bästa ambassadörerna för respektive kärnvärde, och gärna skriva en motivering till sina val. Ledningsgruppen och HR-teamet går sedan igenom alla nomineringar innan det är dags för den svåra uppgiften att utse de tre vinnarna.
Men innan vi presenterar 2019 års vinnare, och berättar vilka Benifys kärnvärden är: vad är egentligen kärnvärden för något? Och varför är de viktiga?
Varför behöver ett företag ha kärnvärden?
Kortfattat kan man beskriva kärnvärdena som ett företags personlighet: helt enkelt vad företaget står för och tror på. Kärnvärdenas uppgift är att forma företagets kultur och stödja dess vision.
Kärnvärdena utgör grunden till en stark företagskultur med nöjda, engagerade och produktiva medarbetare. Mycket tyder också på att värderingsstyrda företag har bättre lönsamhet.
En minst lika viktig anledning att formulera tydliga värderingar är att de kan hjälpa dig som arbetsgivare att locka till dig och behålla talanger som delar dem. Detta gäller inte minst om du vill bli en attraktiv arbetsgivare för yngre generationer.
Benifys egna kärnvärden
Varje företag har sina unika värderingar. Vi på Benify har sammanfattat våra i dessa tre punkter:
Think Ahead
Vi är stolta över våra framgångar och ser dem som det samlade resultatet av lång tids planering. Vi tror att det alltid finns sätt att utvecklas och bli bättre. Därför tänker vi ett steg längre – varje dag.
Show Love
Den här filosofin följer med oss i alla våra projekt, workshops och kundmöten. Det här är anledningen till att vi är ett av världens snabbast växande HR-techbolag, och till att vi fortsätter att imponera inom vår bransch.
Exceed Expectations
Från vår allra första kund har vi överträffat förväntningar – och vi fortsätter att göra det med varje ny kund vi får. Det är ingen slump att 97% av våra kunder väljer att förnya samarbetet med oss.
Värderingar i praktiken: hur kan kärnvärden användas i det dagliga arbetet?
Här nedan ser du flera exempel på hur Benifys kärnvärden kan användas i det dagliga arbetet, och hur de kan betraktas från medarbetarnas perspektiv.
Show Love:
- Erbjud hjälp för att avlasta dina kollegor vid arbetstoppar
- Ta dig tid att fråga hur dina kollegor mår
- Kom in till jobbet med ett leende på läpparna
- Hälsa på och presentera dig för nyanställda kollegor
- Leverera det du har lovat
Think Ahead:
- Skapa mallar som kan användas igen av dig själv och andra
- Ha en tydlig agenda inför möten och avsluta dem med en sammanfattning samt vad som blir nästa steg
- Satsa på skalbara lösningar som kan rullas ut för fler kunder eller marknader än dem de skapades för
- Gör en plan inför varje ny vecka
- Håll återkommande teammöten för att diskutera pågående projekt och säkerställa att alla är uppdaterade
- Bjud in personer från andra team till möten och workshops för att få nya perspektiv
Exceed Expectations:
- Leverera projekt före utsatt deadline när det går
- Kliv ur din bekvämlighetszon med jämna mellanrum
- Erbjud dina kollegor flera lösningar istället för en, för att diskutera och inspirera till ännu bättre resultat
- Utmana gamla sätt att göra saker
- Förbättra arbetsprocesser
Och vinnarna är...
Efter noggrant övervägande utsågs följande tre Benifyers som 2019 års core values-vinnare:
Exceed Expectations: Casper Sørensen, Key Account Manager
På något sätt lyckas Casper alltid vara tio steg före, med en makalös förmåga att se hela bilden och hitta långsiktiga lösningar istället för att nöja sig med vad som funkar för stunden. Från sin första dag på Benify har Casper överträffat förväntningar gång på gång.
Think Ahead: Jenny Hagman, Projektledare inom pension & försäkring
Enligt Jennys kollegor är hennes kunskaper när det kommer till att implementera pensions- & försäkringslösningar helt otroliga. Och inte nog med att hon vet allt som är värt att veta om implementeringsprocessen: hon kan dessutom på ett imponerade sätt förklara processen för kunderna så att den framstår som enkel. Proffsig, lätt att jobba med, alltid steget före – det är Jenny i ett nötskal.
Show Love: Julia Lagerskog, Digital Marketing Specialist
För att citera dem som nominerade Julia till utmärkelsen: “det finns helt enkelt ingen bättre ambassadör för kärnvärdet show love”. Från att kontakta sitt nätverk för att hjälpa säljavdelningen till att finnas där för kollegor som behöver prata – Julia är alltid redo att hjälpa till, och hon gör det med ett leende. Dessutom har hon ökat kännedomen om Benify enormt med sina insatser inom digital marknadsföring.
Så, varför berättar vi om våra core values-vinnare på vår blogg? Ett företag är aldrig mer framgångsrikt än sina medarbetare, och 2019 har varit ett fantastiskt år för Benify. Därför vill vi med årets sista blogginlägg lyfta fram dem som har varit de bästa förebilderna när det kommer till den viktigaste arbetsuppgiften av alla: att vara en god kollega.