För att ta reda på vad dagens unga har för förväntningar och önskemål på sina framtida arbetsgivare lät vi Kantar/Sifo genomföra en stor undersökning bland över tusen 16–24-åringar. Resultatet – rapporten Slaget om Generation Z – är måsteläsning för den som vill rekrytera unga talanger de närmaste åren.
Vill du läsa hela rapporten redan nu? Ladda ner den gratis här.
Intresset för den nya generationen är stort bland arbetsgivare i både privat och offentlig sektor. Och det är inte så konstigt: välfärden står inför enorma rekryteringsutmaningar, med brist på såväl lärare som sjuksköterskor. Samtidigt ropar näringslivet efter framför allt IT-kompetens. Så vad är viktigast för Gen Z när de väljer arbetsgivare? I det här blogginlägget sammanfattar vi fyra viktiga insikter från undersökningen. Den arbetsgivare som vill locka till sig talanger ur nästa generations arbetskraft behöver erbjuda:
1. Rätt värderingar
Klimat och jämställdhet är de viktigaste samhällsfrågorna för Generation Z, och de vill att dessa värderingar återspeglas hos arbetsgivarna. Var tredje kan inte tänka sig att jobba för en arbetsgivare som är dålig för klimatet. Tendensen är ännu tydligare bland unga tjejer. De rankar värderingar lika högt som lön när de väljer arbetsgivare, och en majoritet väljer bort företag som inte är jämställda.
2. Lön & ledarskap
Att rätt värderingar är viktiga för Generation Z ska inte tolkas som att de ser jobbet som ett kall. Lönen är viktigare än såväl friskvårdsbidrag som flexibla arbetstider för dagens unga. En klar majoritet skulle också överväga ett jobb hos en arbetsgivare de annars inte hade varit intresserade av om de skulle erbjudas hög lön. Ledarskapet på arbetsplatsen är dock också viktigt – för unga tjejer till och med snäppet viktigare än lönen.
3. Bra pensionsförmåner
Det kan verka överraskande att generationen som knappt har börjat sin karriär redan tänker på pensionen. Vår undersökning tyder dock på att de unga har lyssnat på mediernas larmrapporter om sviktande pensionsprognoser: pensioner och försäkringar hamnar på andra plats efter lön när de unga listar sina viktigaste förmåner. Nio av tio anställda i Sverige omfattas av tjänstepension idag, men täckningsgraden skiljer sig åt mellan olika branscher och sektorer. Framför allt för mindre företag kan det bli en utmaning att lyckas erbjuda den ekonomiska trygghet som Generation Z efterfrågar.
4. Kompetensutveckling
Vår undersökning visar att dagens unga tror mer på kontakter och erfarenhet än en akademisk examen som en väg till drömjobbet. De ser också kompetensutveckling som den tredje viktigaste förmånen på arbetsplatsen, efter lön och pension. Generation Z verkar alltså förberedda på ett föränderligt arbetsliv där de kan lära sig jobbet på jobbet.
Vill du veta i vilka branscher Generation Z helst vill jobba? Ladda ner rapporten Slaget om Generation Z redan idag.