På dagens arbetsplatser samsas medarbetare från fyra olika generationer. Några minns ljudet av stämpelklockor och skrivmaskiner medan andra inte har upplevt en värld utan internet. En har precis fått sitt första barnbarn. En annan sitt första riktiga jobb. Skillnaderna mellan generationerna kan verka stora, men det mest grundläggande har de gemensamt: de är människor med olika behov och önskemål utifrån sin livssituation och sina drömmar om framtiden. Så hur kan du som arbetsgivare stötta dem på bästa sätt genom hela anställningscykeln?
Det är lätt att fastna i statistiken om vad olika generationer efterfrågar. Självklart är vi alla präglade av hur konjunkturen, tidsandan och den tekniska utvecklingen såg ut under åren då vi växte upp. Samtidigt kan två kollegor hamna i samma fack rent åldersmässigt, men ha helt olika livsstil och förutsättningar i verkligheten. En träningsfantast i 50-årsåldern har förmodligen mer gemensamt med en likasinnad 20-åring än med en jämnårig soffpotatis. Och en stressad millennial med småbarn kan uppskatta möjligheten att gå ner i arbetstid lika mycket som en babyboomer som förbereder sig inför pensionen. Som arbetsgivare behöver du kort sagt kunna erbjuda stöd, verktyg och förmåner som passar var och en av dina medarbetare – oavsett vilka de är och var i livet de befinner sig.
På första riktiga jobbet
Den som precis har tagit klivet ut på arbetsmarknaden kan lätt känna sig lite vilsen. Vad kan du som arbetsgivare göra för att få nykomlingen att känna sig som en del av gemenskapen? Personalklubbar och gemensamma sociala aktiviteter behöver inte kosta särskilt mycket, men kan ge stora positiva effekter för sammanhållningen på arbetsplatsen. Ett annat tips är att se till att aktuell personalinformation och svaren på vanliga frågor finns tillgängliga via mobilen. Det uppskattas garanterat av generationen som vuxit upp med appar och sociala medier – liksom av anställda som inte har tillgång till en jobbdator.
Ekonomisk trygghet genom livets olika skeden
Från sommarjobbaren som bor kvar hos mamma och pappa till trotjänaren som började tänka på pensionen alldeles för sent – dina medarbetares ekonomiska förutsättningar kan se väldigt olika ut. Varför ska du som arbetsgivare ens bry dig om dina anställdas privatekonomi? Dels för att privatekonomisk oro påverkar hur vi presterar på jobbet. Och dels för att förmåner som ökar den ekonomiska tryggheten kan stärka ditt employer brand. Så vilket stöd behöver sommarjobbaren? Lättillgänglig information om vilka försäkringar som ingår i anställningen är bra för att öka tryggheten inför oförutsedda händelser och minska risken för onödig dubbelförsäkring. Trotjänaren å sin sida kan ha nytta av en överskådlig pensionsskola, liksom tips om innovativa tjänster som Lifeplan, för att kunna maximera sin pension.
Rätt stöd för en långsiktig karriär
En nyexaminerad akademiker i början av karriären kan ha stort utbyte av en egen mentor som visar vilka karriärvägar som är möjliga internt. Tydliga förväntningar och regelbunden feedback är också viktigt för yngre medarbetare, som ofta är ambitiösa och vill visa sig duktiga. Här är det avgörande med chefer som uppmuntrar till en hälsosam balans mellan arbete och fritid, både i ord och handling. Anställda som befinner sig mitt i de hektiska småbarnsåren uppskattar garanterat flexibla arbetstider och möjlighet att jobba hemifrån vid behov. Subventionerade matkassar och hushållsnära tjänster är andra exempel på populära förmåner som underlättar vardagspusslet, liksom tillgång till vård online för att snabbt kunna kolla upp småttingarnas åkommor. Och för den som ser blöjbyten och vaknätter som en ouppnåelig dröm finns möjlighet att genomgå IVF-behandling som personalförmån.
Kompetensutveckling blir allt viktigare
Den tekniska utvecklingen innebär ständigt nya kunskapskrav. Allt fler människor kommer att behöva byta bana flera gånger under sin karriär. I 2019 års konjunkturprognos från fackförbundet Unionen målas en oroväckande bild upp av en tjänstemannasektor där flera kvinnodominerade yrken blir överflödiga, medan bristyrken finns i den mer traditionellt manliga IT-sektorn. Som arbetsgivare är det viktigt att underlätta för alla anställda att ta till sig nya kunskaper under arbetslivets gång, till exempel genom att erbjuda digitala kurser och e-learning eller flexibla utbildningspotter.
Vilka behov och önskemål har medarbetarna i just din organisation? Om du inte redan vet är det dags att ta reda på det – och använda svaren för att utforma en förmånsstrategi. Inte helt övertygad? Här hittar du tre goda skäl att implementera en förmånsstrategi.
Vill du komma igång med din strategi redan idag? Ladda ner fem tips för en framgångsrik förmånsstrategi gratis via länken nedan.