Effektiv kommunikation ökar både produktiviteten och engagemanget på arbetsplatsen, och är avgörande för att ta organisationen igenom en krissituation. Men vad krävs för att kommunikationen ska nå fram till hela personalstyrkan i dagens överväldigande informationsflöde? Relevans och individanpassning är de avgörande faktorerna, liksom att informationen finns tillgänglig via mobilen.
Utvecklingen på kommunikationsområdet har gått i ett rasande tempo de senaste åren, vilket är bra att tänka på när man kommunicerar med olika generationer på arbetsplatsen. Veteranerna på jobbet minns fortfarande faxen (och kanske till och med rörposten), samtidigt som de yngsta inte ens föreställa sig en tid utan internet och sociala medier. Men medan chattverktyg, intranät och email går varma på kontoren världen över är det inte alls lika självklart för anställda utan tillgång till jobbdator att kunna hålla sig uppdaterade.
Jobbar många av dina anställda hemifrån just nu? Missa inte dessa tips för en effektiv kommunikation under tiden.
Tre saker att tänka på när du väljer kommunikationsverktyg för arbetsplatsen
För att vara säker på att din kommunikation både når ut till hela personalstyrkan, och inte riskerar att drunkna i informationsflödet, behöver du som arbetsgivare välja ett kommunikationsverktyg som:
1. Möjliggör riktad kommunikation
Information behöver vara relevant och individanpassad för att nå fram genom bruset. Ett exempel på detta är riktad kommunikation, filtrerad på grupp- eller individnivå så att varje person bara nås av sådant som faktiskt är relevant för just dem. Med riktad kommunikation kan du till exempel informera en viss åldersgrupp om en ny pensionsförmån, tipsa alla i ett visst område om en lokal personalrabatt, eller välkomna nyanställda med en personlig hälsning.
2. Finns som mobilapp
Långt ifrån alla jobbar framför en dator varje dag, men desto fler har tillgång till en smartphone. Med en app kan du skicka ut pushnotiser med särskilt viktig information till dina medarbetare. Eftersom appen finns tillgänglig var och när som helst kan medarbetarna också beställa förmåner och kolla upp anställningsinformation när det passar dem – inte bara när de är på jobbet.
3. Medarbetarna snabbt känner igen sig i
Finns det fler kommunikationsmöjligheter än vad ni nyttjar i dagsläget i något av systemen ni redan använder? Genom att använda en befintlig plattform som både HR och anställda är vana vid kan du snabbare komma igång med att effektivisera din internkommunikation. Visste du till exempel att Benifys medarbetarportal – som används av tusentals arbetsgivare världen över – även innehåller ett integrerat kommunikationsverktyg? I verktyget kan användare med administratörsrättigheter skapa och skicka ut riktad kommunikation till medarbetare via email, portalmeddelanden eller pushnotiser i mobilen.
Vill du veta mer om Benifys kommunikationsverktyg? Se den här korta videon för att få en överblick, eller boka en kostnadsfri genomgång av vår plattform.
Vill du ha fler tips för en effektiv medarbetarkommunikation? Ladda ner vårt senaste white paper redan idag!