År 2020 kommer fem generationer medarbetare att finnas samtidigt på arbetsmarknaden, något som aldrig hänt tidigare. De fem generationerna är: traditionalisterna, babyboomers, Generation X, millennials (även kallade Generation Y) och Generation Z. Vad beror detta på? Det enkla svaret är att vi blir äldre och äldre. Men hur gör man för att kommunicera och motivera medarbetare som har ett brett åldersspann?
För att kunna svara på den frågan behöver vi kika närmare på vad som karaktäriserar de huvudsakliga generationerna:
Babyboomers (födda 1945–1964)
är optimister av sällan skådat slag, som ofta arbetar hårt. De är veteraner på arbetsmarknaden och värdesätter stabilitet framför
allt annat.
Generation X (födda 1964–1984)
utgör den största delen av dagens personalstyrka. Småbarnsåren är avklarade, vilket gör att Generation X är både ambitiösa och karriärlystna. De uppskattar förmåner för bättre balans i livet.
Millennials och Generation Z (födda från 1985)
är de som är absolut bäst på teknik. Både millennials och Gen Z värdesätter en god balans i livet, men de allra yngsta vill förvånande nog ha klara gränser mellan arbete och fritid –
något som inte verkar spela någon roll för millennials.
När det gäller förmåner och medarbetarkommunikation så finns ingen universallösning eller “one-size-fits-all”. Genom att lära dig hur du bäst kommunicerar med dina medarbetare, och vad för sorts förmåner de föredrar, kan du öka engagemanget på arbetsplatsen rejält. Detta leder i sin tur till större lojalitet bland medarbetarna.
Välj kanal efter mottagare
Avsätt lite tid för att fundera över hur du kommunicerar med dina medarbetare. Är det personliga samtal, via mejl, telefon – eller rentav via något så modernt som WhatsApp-grupper? Vad föredrar mottagarna? Sms, sociala medier, mejl? Valen är många, och alla har sina preferenser. Babyboomers brukar ofta uppskatta personliga samtal, medan millennials gillar att kommunicera via mejl. De allra yngsta, Generation Z, är fenor på att “snapchatta” och skulle med all säkerhet gilla om arbetsgivaren också valde det sättet att kommunicera.
Vill du lära dig mer om vikten av riktad och individanpassad kommunikation i arbetslivet? Ladda ner vårt white paper Vad varje arbetsgivare bör veta om effektiv kommunikation redan idag.