3 anledningar att lansera en app för dina medarbetare

Senast uppdaterad: 2022-08-305 minuters läsning
Prenumerera på vår blogg

För att kunna fortsätta attrahera och behålla kompetensen de behöver har dagens arbetsgivare tvingats tänka i nya banor, och bli mer mobilanpassade när det gäller produktivitet, kommunikation och engagemang.

Mobiler och surfplattor har blivit en stor del av vårt vardag. Som Mike Brinker från Deloitte Consulting LLP skriver i den här artikeln:

“Smartphones now empower and dominate our personal lives. Mobile technology isn’t just a phone—it’s a supercomputer in our pocket. It connects us to family, friends, and businesses in ways few could imagine when the first smartphones emerged.”

Idag använder vi mobilen för att skicka mejl, sms:a, shoppa, boka resor, fota, strömma musik, beställa mat, kolla på tv, läsa nyheter, hålla koll på sociala medier och mycket mer. Att miljarder människor världen över nu använder mobila tjänster påverkar såklart även arbetslivet. 3-anledningar-att-lansera-en-app-for-dina-medarbetare

Verktyg för en ny tidsålder

Allt fler arbetsgivare tänker numera mobilt genom att implementera medarbetarportaler som deras anställda kan nå när och var de vill, via en app på sin smartphone eller surfplatta.

När portalen finns tillgänglig som app blir medarbetarupplevelsen personligare, kommunikationen effektivare och personalinformation mer lättillgänglig – vilket i sin tur leder till mer engagemang och mindre administration.

En app för medarbetarna har alltså flera fördelar. Här nedan utvecklar vi tre av dem
lite närmare:

1. Tillgänglig

Enligt en artikel på LinkedIn jobbar 80% av den globala arbetskraften inte vid ett skrivbord varje dag. För dig som arbetsgivare innebär detta att en majoritet av dina anställda riskerar att missa viktig information om sin anställning och vad som händer i organisationen om du inte kommunicerar med dem via en app.

Varför skulle viktig personalinformation bara finnas tillgänglig via dator och under arbetstid? Varför sprida ut uppgifter på olika delar av ett svåröverskådligt intranät? Varför bara kommunicera via mejl som medarbetarna bara kan läsa när de sitter vid en jobbdator?

Med en medarbetarapp kan du kommunicera med dina anställda via pushnotiser, sms eller portalmeddelanden – och därmed säkerställa att budskapet verkligen når fram. Dessutom kan du rikta kommunikationen till specifika avdelningar, länder, kontor, grupper eller individer. Det här är extra viktigt i större företag med anställda som finns utspridda på olika platser i världen.

En mobilanpassad portal kan också användas till att sprida viktiga uppdateringar, förstärka organisationens kärnvärden, genomföra medarbetarenkäter, mäta nöjdhet och mycket mer.app-for-medarbetare-individanpassat

2. Individanpassad

När vi strömmar musik eller tittar på filmer och serier online idag kan vi inte bara göra det var och när vi vill; vi får också personliga rekommendationer utifrån vad vi har valt hittills.

Algoritmer ser till att vi möts av innehåll som är skräddarsytt efter våra personliga preferenser varje gång vi loggar in. Och när det handlar om att skapa engagemang finns ingen viktigare faktor än individanpassning. Vad beror det på? Enligt en studie från University of Texas bidrar individanpassning till att motverka att vi översköljs av information. Tänk bara på all information vi möts av en helt vanlig dag. Individanpassning innebär att vi bara ser sådant som faktiskt är relevant för oss.

Benifys medarbetarportal följer samma princip. När medarbetarna loggar in, eller startar appen, ser de bara information som gäller dem och deras anställning. Från lön och personalförmåner till pension och försäkringar – var och en erbjuds en unik och skräddarsydd upplevelse.

3. Samlar allt på ett ställe

I en rapport från McKinsey konstaterades att den genomsnittliga medarbetaren tillbringar 1,8 timmar varje dag – 9,3 timmar i veckan – med att leta och sammanställa information:

“The average interaction worker spends an estimated 28% of the workweek managing e-mail and nearly 20% looking for internal information or tracking down colleagues who can help with specific tasks.”

Istället för att låta medarbetarna leka kontors-kurragömma genom att söka svar på sina frågor på en rad olika ställen kan en app samla all viktig information på en enda plats – som de dessutom alltid har med sig.

medarbetareupplevelse

Att en app är ett effektivt verktyg för riktad och individanpassad kommunikation råder det ingen tvekan om. Vill du ha fler tips för en effektivare medarbetarkommunikation? Ladda ner vårt white paper Vad varje arbetsgivare bör veta om effektiv kommunikation redan idag.

EFFEKTIV KOMMUNIKATION WHITEPAPER