Ergonomitips för din framtida hybridarbetsplats

Senast uppdaterad: 2021-11-085 minuters läsning

Prenumerera på vår blogg

Rekommendationen om att arbeta hemifrån är för en tid sedan hävd och det är nu fritt fram att återgå till arbetsplatsen. Men vill dina medarbetare fortsatt vara hemma, åtminstone till viss del? Glöm då inte att påminna dem om en viktig sak både hemma och på arbetsplatsen – ergonomin!

Rekordmånga har arbetat hemma under coronapandemin, men ergonomin hemma är sällan lika bra som på kontoret. Detta har bland annat lett till att en vissa företag erbjudit att köra hem kontorsmöbler till sina anställda.

Smart idé – och att allt fler har spenderat sin arbetstid hemma har även märkts på nyttjandet av personalförmåner i Benifys portal. Att hyra kontorsmöbler via
förmånsportalen har varit en riktigt populär förmån under 2020.

Egronomitips

Framtiden: Hybridarbete

Hur framtidens arbetsplats ser ut är ännu ovisst, men många tror på en framtid av hybridarbete, alltså där man arbetar både på sin arbetsplats och hemifrån. Enligt en undersökning gjord av Zoom och SurveyMonkey säger 65% av de tillfrågade (1500
medarbetare i USA) att de tror på en framtid av ”hybridarbete” och att det är vad de
föredrar.

Även Microsoft har gjort en rapport med namn ”The Next Great Disruption is Hybrid work: Are we ready?” där man menar att en mixad modell, alltså flexibelt arbete både på distans och på kontoret, är en oundviklig arbetstrend efter corona.

Använd det sunda förnuftetMarie_Ugglan

Oavsett om framtiden innebär att vi jobbar hemma eller på kontoret, är ergonomin någonting vi inte får glömma bort. Marie Eriksson arbetar som naprapat på Uggla Massage & Wellness, som även är leverantörer till Benifys portal. Hon har lång erfarenhet av att hjälpa människor att må bättre, bland annat genom att ge dem tips om ergonomi.

– Många tror att det ska till dyra lösningar, men med väldigt enkla medel kan man få till bättre ergonomi. På Uggla förespråkar vi ett sunt förnuft. Att sitta som en hösäck med ryggen formad som ett C vet alla att det inte är bra, säger Marie Eriksson.

Här kommer hennes bästa tips och påminnelser för dig och dina medarbetare om ni
fortsatt kommer arbeta en del hemifrån – eller ser en framtid av hybridarbete.Egronomitips

3 tips för optimal ergonomi hemma (och på kontoret)

1. Stolen

Alla kanske inte har möjlighet att få kontorsmöbler hemkörda, men att sitta
bättre behöver inte vara svårt. Det viktigaste är att ha stöd i svanken. Här kan
lösningen vara att placera en liten kudde vid ryggslutet, så att vi får stöd och kan ha en bra hållning. Allt för att du ska undvika att sitta som en hösäck.

2. Bordshöjden

Har du ett bord som är höj- och sänkbart är det inga konstigheter – då
ska du ställa in det så att din arm och armbåge formar en 90 graders vinkel. Låt
underarmarna få vila mot bordsskivan och spänn inte dina axlar. Köksbord har
exempelvis en annan standard, och här sitter vi inte optimalt.

3. Skärmen

Koppla gärna in din laptop till en extern skärm om möjligt eller placera din
laptop i höjd med dina ögon. Detta för att blicken ska hamna rakt framför dig och att
du inte ska luta dig neråt. En enkel investering är att skaffa ett externt tangentbord
och att sätta datorn på en trave böcker.

– Grundtanken med ergonomi är att anpassa redskapen efter oss själva, inte att vi ska
anpassa oss efter redskapen, menar Marie Eriksson.

En paradox finns dock i det hela, och det är att det faktiskt kan vara bra att sätta sig i
sängen, soffan eller att sitta på något helt annat sätt.

– Ja, det är lite av en paradox, men saken är att vi behöver variation och pauser. Även om vi har vår kontorsplats optimalt inställd, även på kontoret, så behöver vi pauser och variation för att må bra i kroppen.

Att ta en paus från skärmen är även något som det engelska magasinet The Home Worker rekommenderar i en artikel som handlar om vikten av ergonomi i tider av pandemi. Här menar man också att man kan sätta upp ett skärmskydd för att hjälpa ögonen att må bättre. 

– Man får inte glömma att det finns hjälp att få med ergonomin, både på jobbet och
hemma. Många söker hjälp när de väl har ont, men försök påminna dig själv om ergonomin innan du börjar få ont. Ett tips är att ta ett onlinemöte med mig där jag med mitt tränade öga kan se vad just du behöver hjälp med. Som sagt var kan små investeringar göra stor skillnad, avslutar Marie Eriksson.


Vill du ha mer inspiration om ämnet hälsa? Läs gärna fler inlägg taggade med
personalhälsa här på bloggen.