Tar du tåget på semestern i sommar?

19.07.04

I så fall är du knappast ensam. Larmen om de ökande klimatförändringarna har fått allt fler att lyssna på sin flygskam och tillbringa sommaren på hemmaplan (så kallad ”svemester”) – eller ta tåget hela vägen till kontinenten. Engagemanget lär inte ta slut när sommaren gör det. Ett tips till arbetsgivare som vill ligga i framkant är därför att underlätta för sina anställda att resa hållbart även på jobbet.

I en undersökning av svenskarnas viktigaste politiska frågor var miljö och klimat den fråga som hade ökat mest i betydelse jämfört med 2018. Detta har också börjat ge effekt på resandet: Inrikesflyget minskar medan intresset för tågsemester ökar. Debatten om flygskam och klimatångest har hittills främst handlat om de val vi gör som privatpersoner. Frågan blir dock allt viktigare också för arbetsgivare framöver, i takt med att fler anställda vill resa hållbart även i tjänstenhallbarhet-tar-du-taget-i-sommar

På SJ märker man av det ökade intresse för klimatsmarta tågresor bland sina affärsresenärer:

– Var tredje affärsresenär uppger nu att de väljer tåget framför bilen när det är möjligt. För ett år sedan var motsvarande siffra bara 14%, säger Cadi Costivana, Corporate Business Manager på SJ.

Under sommaren erbjuder SJ 50% rabatt på förstaklassbiljetter till resenärer med tillgång till en Benify-portal där SJ finns med som leverantör. Erbjudandet når därmed cirka 750 000 anställda i Sverige.

– Vi är väldigt glada över att kunna erbjuda förmånliga och klimatsmarta resor till fler affärsresenärer genom vårt samarbete med Benify. Nu under sommaren bjuder vi på tips och inspiration till alla som vill resa med tåg och uppleva Sverige med omnejd, säger Cadi Costivana.

Hållbara resor – ett sätt att ta ansvar

En som gärna tar tåget istället för flyget både privat och i tjänsten är Oskar Lindstam, Success Manager på Benify Marketplace. oskar-benify

– För mig är det självklart att ta personligt ansvar genom att undvika flygresor för klimatets skull. Det blir lite svårare att semestra utomlands, men eftersom jag gillar att åka norrut i Sverige för att uppleva naturen så känns det inte som någon större uppoffring.

Oskar ser också ett ökat intresse för klimatfrågan bland Benifys kunder, som utgörs av små och stora arbetsgivare inom en rad branscher och sektorer.


– Sveriges mål att bli utsläppsneutralt som land år 2045 påverkar även företag och organisationer. Många av våra kunder har redan börjat omställningen, som till exempel Helsingborgs stad. De utsågs nyligen till Sveriges miljöbästa kommun. De här frågorna kommer på sikt att bli lika självklara som att följa GDPR.

Enligt Oskar behöver företagen se omställningen som en möjlighet snarare än ett problem.

– Detta är ingen tillfällig trend, utan ett nytt landskap att röra sig i. Man måste anpassa sig för att lyckas. De som gör det bäst kommer att uppfattas som moderna och innovativa, och därför locka till sig de bästa medarbetarna och också få den största lönsamheten.

Arbetsgivarna behöver underlätta klimatsmarta val

Benifys CFO Steeve Führ håller med om att hållbarhet är en avgörande fråga för företag att hålla koll på.steeve-fuhr-benify

– Trycket ökar från alla intressenter. Det är inte bara företagens kunder som ställer krav på miljötänk, utan även personal, leverantörer och investerare.

Med allt strängare lagkrav på hållbarhetsrapportering tror Steeve att klimatpåverkan och utsläpp kommer att bli självklara att mäta och sätta upp mål för, på samma sätt som när det gäller exempelvis försäljning.

– Det som inte mäts kan inte heller förbättras, som managementkonsulten Peter Drucker uttryckte det.

Steeve menar att IT- och techbranschen har reagerat lite yrvaket på frågor om klimatpåverkan jämfört med till exempel tillverkningsindustrin, där man är mer van vid att bli granskad utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Och just tjänsteresorna är en stor miljöbov för IT-bolagen, enligt Steeve:

– Det måste bli enklare för anställda att göra klimatsmarta val, som att ta tåget istället för flyget till möten långt borta, eller använda videomöte. Ledningen måste också föregå med gott exempel.

Han är övertygad om att generationsväxlingen på arbetsmarknaden kommer att snabba på omställningen till mer hållbara vanor:

– Yngre medarbetare har till exempel inte hunnit vänja sig vid tjänstebilar, utan ser det som självklart att åka kollektivt till externa möten.

Klimatet – en nyckelfråga för Generation Z

Den yngre generationens engagemang i klimatfrågan har bland annat synts i skolstrejker inspirerade av Greta Thunberg världen över. Mycket tyder på att det här engagemanget följer med de unga in i arbetslivet och påverkar hur de väljer arbetsgivare. Företag och organisationer som vill attrahera framtidens talanger gör alltså klokt i att satsa på hållbarhet. Bland flera av Benifys kunder pågår redan initiativ för att uppmuntra personalen till ett mer klimatsmart resande. Frågan diskuterades till exempel på en workshop om förmånsmobilitet arrangerad av RISE Viktoria i mars 2019. Ingenjörs- och designföretaget ÅF har tillsammans med Benify utvecklat ett koncept som har prisats i Energimyndighetens globala innovationstävling.

Tips: Du som vill veta mer om nästa generations medarbetare kan ladda ner rapporten Slaget om Generation Z helt gratis via länken nedan.

Ladda ner rapport

Prenumerera på vår blogg