Hållbart varumärke: så möter du efterfrågan från dagens medarbetare

Senast uppdaterad: 2022-03-187 minuters läsning
Prenumerera på vår blogg

Vad innebär egentligen ett hållbart varumärke? Hur viktigt är det för att attrahera och behålla medarbetare idag? Och hur kan man som arbetsgivare motivera sina anställda till att göra mer hållbara val i vardagen? I det här inlägget tar vi hjälp av Erik Elvingsson Hedén, VD och grundare för SB Insight, för att reda ut svaren på dessa frågor och mycket mer.

SB Insight är en svensk analys- och insiktsbyrå som bland annat ligger bakom Sustainable Brand Index; Europas största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet. Studien mäter hur konsumenter uppfattar att olika företag och varumärken presterar utifrån de 17 globala hållbarhetsmålen. Så för att börja från början frågar vi SB Insights vd och grundare: vad är egentligen ett hållbart varumärke?

Erik Elvingsson_SB Insight

– Det kan innebära lite olika saker beroende på vad som är relevant för varumärket ifråga när det gäller hållbarhet. Gemensamt är dock att det handlar om ett varumärke som upplevs ta ansvar för och minska sin negativa påverkan på miljö och människa, samt arbetar med att öka den positiva påverkan så mycket som möjligt, berättar Erik.

Idag upplever många att det är ganska fluffigt att prata om hållbarhet eftersom ordet används på så olika sätt; något som Erik bekräftar:

– Vad som är hållbarhet ligger helt i betraktarens ögon. Mycket beror på den aktuella målgruppen, men också hur det egna varumärket upplevs prestera relativt konkurrenter. I vissa branscher är det också svårare att uppfattas som ett hållbart varumärke.

Vilka branscher är bäst på att kommunicera sitt hållbarhetsarbete?

Idag är hållbarhet en högaktuell fråga i så gott som samtliga branscher, men så har det inte alltid varit, enligt Erik:

– Från början var det främst konsumentnära branscher som mat och dryck, mode och dylikt som kommunicerade om sitt hållbarhetsarbete. Men med åren har faktiskt lite, om man får säga så, ”tråkigare” branscher kommit ikapp, och i vissa fall gått om. Det handlar exempelvis om energi och drivmedel som lyckas engagera på en hög nivå numera. Men om vi ser till vad konsumenterna uppfattar är det fortfarande så att livsmedel, dagligvarubutiker och apotek kommer högst i rankningar av hållbara varumärken. Det beror till stor del på att de har stor exponering mot kunderna.

Hur stor påverkan har hållbarhetskommunikation på konsumenternas val?

Det finns en reell påverkan, även om människors beteende inte alltid lever upp till deras självuppfattning, enligt Erik:

– Drygt 70% av svenska konsumenter upplever att hållbarhet i olika former påverkar deras köpbeslut. Det är dock för högt för att vara realistiskt. Tittar man närmare på beteendet och hur man faktiskt agerar i olika köpbeslut så är siffran närmare 30%. Det kan låta lågt, men då får man tänka på att det handlar om den direkta påverkan av hållbarhet. För de flesta konsumenter idag finns också en indirekt påverkan. Till exempel uppfattas hållbarhet och kvalitet ofta som synonymer. Och kvalitet vågar jag säga att en majoritet agerar på i köpbeslutet. Så i slutändan beror det på hur man ser på saken.Hållbar varumärke

Hur har medarbetarnas krav på arbetsgivarna förändras när det gäller hållbarhet?

– Fram till för några år sedan var det egentligen mest önsketänkande att unga prioriterade mjuka värden framför lön, men på senare år kan vi se att det faktiskt stämmer. Framför allt finns en stark vilja att bidra till att företaget driver samhällsutvecklingen åt rätt håll. Det ställer höga krav på arbetsgivare att kunna förklara och motivera sin affär på ett hållbart sätt, förklarar Erik.

Dagens unga medarbetare har alltså högre förväntningar på arbetsgivarna i hållbarhetsfrågor jämfört med tidigare generationer. Detta känns också igen från Benifys undersökning om Generation Z. Men man kan också vända på steken:

Vilket ansvar har arbetsgivarna för sina anställdas konsumtion ur ett hållbarhetsperspektiv?

– Jag anser att näringslivet både bär ansvaret och har lösningen till många av de utmaningar vi står inför. Det innebär att man som arbetsgivare måste påverka sina anställda i rätt riktning, både på jobbet och i det privata, säger Erik.

Hur kan arbetsgivare hjälpa sina anställda att göra mer hållbara val?

– Det handlar förstås mycket om att erbjuda bra val, men även om att ta bort vissa valmöjligheter. Om standardvalet för exempelvis en förmån är att det finns ett mer och ett mindre hållbart alternativ, där det sistnämnda framställs som utgångspunkten och normen, då kommer väldigt få att välja det mer hållbara alternativet. Det handlar om den mänskliga hjärnan och vår ovilja att avvika från gruppen. Om man däremot framställer det hållbara valet som normen, då kommer vi se en helt annan utväxling, avslutar Erik.

ECO-märkning för grönare förmåner i Benifys plattform

I vårt tidigare inlägg om hållbart employer brand kan du läsa mer om hur hållbarhet kan avgöra valet av arbetsgivare för dagens anställda, liksom att organisationens klimatmål bör återspeglas i utbudet av förmåner. Arbetsgivare som är anslutna till Benify kan till exempel använda vår digitala förmånsplattform för att lyfta fram hållbara förmånsalternativ. Förmåner som har en mindre klimatpåverkan än jämförbara produkter eller tjänster är nämligen märkta med en särskild ECO-symbol i plattformen, vilket gör dem lättare att hitta.Benify_platform_ECO_label

Några exempel på ECO-märkta förmånserbjudanden i Benifys plattform:

  • Cyklar
  • Kollektivtrafikkort
  • Klimatkompensation
  • Ekologiska och vegetariska matkassar
  • Hemstädning med miljömärkta produkter

Vill du få fler tips för att bygga ett hållbart varumärke gentemot såväl konsumenter som medarbetare? Missa inte vårt inspelade webbinarium, där Jesper Johansson, Sustainability Manager på Benify, samtalar med Erik Elvingsson Hedén från SB Insight.

Webbinarium om hållbart varumärke


 

Om SB Insight

SB Insight är Nordens ledande insight-byrå som specialiserar sig på hållbart varumärkesbyggande. Som grundare av den oberoende varumärkesstudien Sustainable Brand Index™ har SB Insight access till unika datadrivna insikter relaterat 60 000+ konsumenter, 1000 beslutsfattare, 1 400 varumärken i 34 branscher fördelat över 8 länder (Norden, Nederländerna & Baltikum). Insikter som ligger till grund för god förståelse om vad som fungerar och inte relaterat hållbarhet samt hur företag bör arbeta med hållbart varumärkesbyggande, kommunikation och sin affärsutveckling. Till vardags arbetar även SB Insight med några av Europas främsta varumärken inom hållbart varumärkesbyggande och har många intressanta case i sin portfölj att inspirera med.