Var i livet befinner sig dina medarbetare? Nära pensionen, är de nyutexaminerade eller har en eller två småttingar hemma? 91% av de tillfrågade arbetsgivarna i Benifys undersökning, som resulterat i rapporten ”Det nya normala”, svarar att de inte gör skillnad på generation när de sätter ihop ett förmånsutbud. Men är det verkligen rätt väg att gå?
Få arbetsgivare anpassar förmånsutbudet efter vilken generation som arbetar hos dem. Bara 9% av de över 500 arbetsgivare som fått frågan från Benify, sä
ger att de justerat och anpassat förmånerna efter de som jobbar på arbetsplatsen.
Malin S Börefelt, förmånsutvecklare på Benify, menar att en förmånsstrategi som är anpassad efter de generationer som finns på arbetsplatsen – kan leda till en rad fördelar.
– Vi har olika behov genom livet. Närmar vi oss pensionen, tycker vi att sjukvårdsförmåner är viktiga, av förklarliga skäl. För yngre generationer är flextid viktigt, alltså att kunna jobba när jag själv vill. One size fits all gäller inte för förmåner.
Vikten av en förmånsstrategi
Att försöka utforma och sätta en intern förmånsstrategi, kan leda till positiva effekter. Med förmåner anpassade efter vilken generation du vill locka till dig, kan du bygga ett starkare arbetsgivarvarumärke.
– Vad vill jag förmedla? Vad för arbetsgivare vill vi vara? Vad står vi för? Det är saker att tänka på, säger Malin S Börefelt.
Det är en sak att erbjuda förmåner, en annan sak att få medarbetarna att faktiskt använda dem. Låg nyttjandegrad kan motverkas genom att till exempel samla alla förmåner i en digital förmånsportal i mobilen, som gör det enkelt att hantera sina förmåner på språng.
Generation C vill ha friskvård
Förutom att anpassa förmåner efter generationer, kan det också vara värt för arbetsgivare att lyfta blicken och fundera över vilken tid man för tillfället lever i. Under coronapandemin började ”Generation Corona” bli ett alltmer allmänt vedertaget begrepp för att beskriva den generation som kom ut på arbetsmarknaden när viruset hägrade som värst.
I Benifys undersökning ”Framtidens arbetsliv”, där 32 000 personer deltog, rankade den generation friskvård som den förmån man värdesatte högst. Med tanke på att vi haft en tid av mycket stillasittande kan anledningen vara att man Generation C helt enkelt vill att arbetsgivaren underlättar för fysisk aktivitet.
– Att ha ett förmånsanpassat utbud betyder att man som arbetsgivare har örat mot marken. Fråga era medarbetare vad de vill ha och se till att inkludera dem i förmånsarbetet.
Hon tillägger:
– Att dessutom utse ambassadörer internt som kan sprida förmånsstrategin är ett sätt att skapa mer engagemang kring förmånerna. är en bra, inkludera dem i förmånsarbetet.
Hållbarhetsarbetet
Vad medarbetaren vill ha är inte alltid detsamma som vad arbetsgivaren vill ha. Att som arbetsgivare ha ett CSR-arbete, alltså att jobba med hållbarhet på olika sätt, är något som många medarbetare idag tar för givet men inte något man rankar som viktigt.
– Hållbarhet är en delikat fråga. Här tänker jag att det är viktigt att prata om varför hållbarhet är viktigt och att det är något som alla ska bidra till. På Benify har vi exempelvis haft en hälsoutmaning där vi donerat till välgörenhet. Sådana initiativ kan man koppla till målet, men det krävs att alla är med på tåget från börjar och att det finns förutsättningar för alla att bidra, säger Malin S Börefelt.
Hon summerar:
– Ha ett tänk genom hela anställningscykeln så att det finns något för alla. Snegla gärna på andra för inspiration, men kopiera inte rakt av utan tänk igenom vad den förmånen skulle göra för just er och hur det stärker eller bidrar till ett ökat employer brand.
Vill du veta mer om hur landets arbetsgivare arbetar med förmåner och anpassar sig efter tiden efter coronapandemin? Ladda ner Benifys rapport ”Det nya normala – insikter och lärdomar från dagens arbetsgivare”.