På Anticimex är man övertygad om att glada och friska medarbetare leder till ökad tillväxt. För att lyckas vill man ge samtliga medarbetare samma förutsättningar att må bra på jobbet. Med detta som bakgrund tog Jacqueline Fowler, Head of HR, initiativet till att utveckla företagets arbete med kvinnohälsa.
– På Anticimex har vi länge arbetat med mångfalds- och inkluderingsfrågor. Eftersom vi både vill attrahera fler kvinnor till organisationen och få våra medarbetare att må bra, så känns det här initiativet kring kvinnohälsa som ett perfekt nästa steg, säger Jacqueline Fowler, Head of HR på Anticimex.
Arbetet tog fart 2024 när Jacqueline kom i kontakt med EsterCare. Tillsammans inledde man 2025 ett omfattande arbete med inriktning på att höja kunskapsnivån och bryta tabun kring just kvinnohälsa. Samarbetet inkluderar en informationskampanj och utbildningar för chefer och medarbetare. Anticimex kvinnliga medarbetare erbjuds årliga screenings och hälsosamtal.

Kvinnohälsa berör även männen
Till en början möttes satsningen av blandade känslor – nyfikenhet och positivitet, men också viss skepsis. Är detta verkligen relevant för alla? Enligt Jacqueline är svaret självklart ja.
– Halva befolkningen är kvinnor och påverkas direkt av hälsorelaterade frågor som PMS, menstruation, graviditet, fertilitet, hormonrubbningar och klimakteriet. Den andra halvan – männen – har ofta en fru, dotter, mamma, syster, kollega eller vän som berörs. Därför är kvinnohälsa en angelägenhet för alla, oavsett kön, säger Jacqueline.
När projektet rullades ut för medarbetarna blev många berörda över initiativet. Flera manliga kollegor har hört av sig och tackat för den nya kunskapen och många medarbetare säger att de är stolta över att arbeta på en arbetsplats som lyfter sådana frågor.
Ökad stolthet och stärkt arbetsgivarvarumärke
Arbetet med kvinnohälsa är fortfarande i ett tidigt skede. Men frågan är på agendan och regioner, chefer och avdelningar arbetar aktivt med den. Jacqueline tror och hoppas att nästa steg blir att mäta effekterna i exempelvis ökat medarbetarengagemang, minskad sjukfrånvaro hos kvinnor och ett ännu starkare arbetsgivarvarumärke.
– Både kvinnor och män förväntas prestera lika bra på svenska arbetsplatser. Samtidigt skiljer sig kvinnors hormonella hälsa mycket från männens. Ju mer vi vet om varandra, desto bättre kan vi förstå varandra och samarbeta – därför vill jag driva den här frågan, betonar hon.

Kvinnohälsa hos Benifex
Benifex har inlett ett samarbete med EsterCare och flera andra aktörer för att ge våra kunder ökade möjligheter att arbeta med kvinnohälsa.
– Mitt enda råd till andra är egentligen: gör det bara! Man kan oroa sig för hur det tas emot eller om man “får” prata om detta – men är övertygad om att det är rätt sak att göra. Vi måste acceptera att män och kvinnor är olika och att det finns en obalans i den vård vi får. Det gynnar alla att kvinnohälsa uppmärksammas, avslutar Jacqueline.
Om Anticimex:
Anticimex är ett internationellt serviceföretag inom skadedjurskontroll, matsäkerhet, fuktkontroll, husbesiktningar och brandskydd med verksamhet i 21 länder (huvudkontor i Stockholm). Anticimex grundades 1934 och har idag 1500 medarbetare i Sverige och 14 000 medarbetare globalt. Anticimex har varit kund på f.d. Benify, numera Benifex, sedan 2014.
Med Benifex plattform kan ni som arbetsgivare lyfta, kommunicera och synliggöra kvinnohälsa samt erbjuda förmåner som stöttar detta – på ett inspirerande och engagerande sätt. Kontakta oss här så berättar vi gärna mer!