Förmånsportal: Så tänker du globalt men jobbar lokalt

Senast uppdaterad: 2021-08-316 minuters läsning

Prenumerera på vår blogg

Alla multinationella arbetsplatser är unika, men de flesta står ändå inför liknande utmaningar när det gäller förmåner och ersättning. Lösningen ligger i att anta en global strategi – som fungerar lokalt.

Det bästa och antagligen enda sättet idag för att administrera personalförmåner i en global organisation, är att implementera en plattform för förmåner och ersättning. En global plattform minskar administrationen genom att effektivisera alla processer kring förmåner och ersättning, och skapar enhetlighet för företag som är verksamma i många länder. Med en digital plattform ökar även tillgängligheten för medarbetarna att ta del av förmånsutbudet.

Men hur ska du som arbetsgivare gå tillväga för att erbjuda en förmånsportal som fungerar globalt, samtidigt som den kan hantera lokala förmåner?

5 tips när man ska skaffa en förmånsportal

1. Erfarenhet är allt

Om du skulle anställa en chaufför, skulle du knappast leta efter någon som inte hade körkort. Eller hur? Samma logik gäller för förmåner som fungerar globalt.

För oavsett om det gäller mjölkbidrag i Botswana, flygplatstransfer i Ryssland, studieavgifter i hela Sydamerika eller ett flexibelt förmånsprogram i Tyskland, så vill du jobba med någon som har erfarenhet och kunskap av att leverera komplexa förmånsprogram världen över. Erfarenhet är allt – välj en plattform som verkligen kan leverera en global lösning.

Vill du förresten veta mer om unika förmåner, som finns i många olika länder? Kolla in det här blogginlägget.UNIKA PERSONALFÖRMÅNER


2. Vikten av bra förmåner

När ett globalt företag beslutar sig för att erbjuda specifika förmåner för alla medarbetare, oavsett vilket land de jobbar i, går det inte att erbjuda samma utbud rakt av. Man måste erbjuda lokala förmåner. Fast låter inte det som en administrativ mardröm, att hantera leverantörer i en massa länder? Inte med rätt förmånsplattform. När du väljer en global plattform är hela tanken att även när du använder lokala leverantörer, hanteras all administration, inklusive skatter och betalningar från ett enda ställe – nämligen i själva plattformen.

Men varför är det egentligen så viktigt att ens erbjuda förmåner? Jo, det ökar värdet för medarbetarna – befintliga som nya. Vilka förmåner som en organisation eller företag erbjuder har stor effekt på allt från personalens hälsa till hur deras vardagsekonomi ser ut. När du rekryterar nya talanger är ert förmånsutbud något som kan hjälpa er som arbetsgivare att sticka ut på arbetsmarknaden.

Vill du veta mer om vikten av att ha en förmånsstrategi som främjar personalens hälsa? Läs mer i det här inlägget:

Attrahera och behåll personal med rätt förmåner inom hälsa och välmående.

formansportal

3. Krångla inte till det – gör förmånerna tillgängliga

De flesta organisationer och företag förstår vikten av att erbjuda personalförmåner, men för många är problemet ett lågt deltagande, alltså att medarbetarna inte nyttjar förmånerna. I de flesta fall handlar det inte om att förmånerna inte är attraktiva, utan att åtkomsten är begränsad och att processen för registrering av förmåner är för invecklad. Det är för krångligt, helt enkelt!

Nuförtiden använder vi våra smartphones för allt från att skicka mejl, uppdatera våra sociala medier och ta foton, till att streama musik och beställa mat direkt i en app. För dagens arbetsplatser innebär det att de också måste se till att ”finnas mobilt”, vilket innebär att personalförmåner måste gå att komma åt direkt i mobilen. Om du därför strävar efter att dina medarbetare ska nyttja sina personalförmåner i allt större grad, är tillgänglighet A och O för att ni ska lyckas. Se till att dina medarbetare har mobiler (eller andra enheter) som de kan använda för att nå förmånsutbudet. För medarbetare som t.ex. jobbar inom industrin och på golvet, är en app ett absolut måste eftersom de kanske inte använder en dator i jobbet.

Missa inte vårt inlägg om 3 anledningar att lansera en app för dina medarbetare.

4. Sömlös integrering

En annan viktig sak att tänka på när du väljer en förmånsleverantör som kan leverera globalt är att se till att deras plattform kan integreras med dina befintliga system och applikationer.

Se till att din nya globala förmåner och ersättningsplattform gör installation av API:er möjlig, så att era befintliga system och löner kan integreras. Olika applikationer bör kunna "prata" med varandra trots att de hanteras från en enda källa.

Att integrera nya system ska leda till att processer automatiseras och att administrationen minskar – inte att det hela leder till ytterligare arbete för er.

medarbetarapp

5. Global dashboard

Med ett globalt, men lokalt mindset bör du som HR-medarbetare och plattformsadministratör välja en förmånsportal som kan erbjuda en enda plattform för samtliga länder som era medarbetare finns i. Det betyder att leverantören ska ha all kunskap som krävs för att ge er en portal eller plattform som fungerar globalt, men som går att skräddarsy med lokala utbud.

Plattformen ska hjälpa era medarbetare, oavsett var de är, att hantera och nyttja sina förmåner på ett enkelt och överblickbart sätt.

Det du som företrädare för en global organisation bör eftersträva är att hitta en leverantör som kan erbjuda lokala förmåner och administrera dem därefter – så att det fungerar med lokala skatter, pensioner och andra regler.

Och inte bara det. En plattform med en global dashboard kan i sin tur hjälpa dig och er på HR med strategisk benchmarking, anpassade analyser och rapportering, så att beslut kring personalförmåner och belöningsstrategier kan fattas på faktiska data. Ett riktigt plus i kanten.


På Benify har vi hjälpt tusentals företag runt om i världen med administration och leverans av förmåner. Vi vet hur det är att jobba i en global organisation, samtidigt som man behöver ta hänsyn till varje lands unika förmånsutbud och möjligheter. Låt oss visa dig hur vi kan göra detsamma för din organisation. Hör av dig till oss så berättar vi mer!
BOKA DEMO