Medarbetarupplevelsen: Låt datadriven HR göra jobbet

Senast uppdaterad: 2021-09-095 minuters läsning

Prenumerera på vår blogg

När du kollar på en tv-serie på Netflix eller lyssnar på musik via Spotify, har du inte bara ett stort urval att välja från – du kan titta och lyssna när du vill, var du än är. Beroende på vad du ser eller lyssnar på får du sedan personliga rekommendationer. Men kan man använda samma algoritmer och data för att skräddarsy en medarbetarupplevelse?

Svaret är kort och gott: Ja! De här algoritmerna arbetar som så att varje gång du öppna din streamingtjänst så presenteras ett innehåll som rekommenderas för just dig. Upplevelsen är därmed personlig, och det är det som är själva nyckeln. Två olika personer får hela olika rekommendationer – såvida de inte gillar exakt samma musik och filmer.

Precis samma teknik kan du som HR-proffs använda på din arbetsplats. När du skräddarsyr medarbetarupplevelsen med hjälp av HR analytics blir det enklare att behålla och utveckla dina bästa talanger. Din arbetsplats får ett gott rykte när ni lyckas tillfredsställa medarbetarnas olika behov och önskemål, och gör att medarbetarna blir riktiga goda ambassadörer för ert företag eller organisation.Datadriven HR

Att personifiera medarbetarupplevelsen

På dagens arbetsplatser jobbar baby boomers, Generation X, millennials och Generation Z under ett och samma tak. Men – varje generation har sina behov och preferenser och har sina egna prioriteringar beroende på var de är i livet.

Ulrika Scherp på Brilliant Future beskrev det hela bra redan för flera år sedan: ”Alla går inte igång på samma saker, så försök förstå vilka kluster av medarbetare ni har hos er, och vad de behöver och drömmer om. Det kan handla om allt ifrån arbetsverktyg till ersättningar. Vill alla ha mer lön eller vill några ha mer semester?”

För att få svar på ovan bör du använda dig av underlag i form av HR-data, undersökningar eller enkäter. En kritisk faktor för att bygga en hållbar arbetsplats är nämligen att försöka förstå sina medarbetares olika behov, drömmar och önskemål, så att du kan ge dem en unik och personlig medarbetarupplevelse. Och det här går inte att göra genom att gissa sig till vad den ene eller andre vill ha. Men hur gör man då? Ett tillförlitligt sätt för att förstå vad det är dina medarbetare vill ha är att använda sig av just algoritmer och data.

Data hjälper dig göra smartare val

Med hjälp av HR analytics kan dagens HR-proffs fatta mer genomtänkta beslut när det gäller allt från rekrytering och nöjdhet till produktivitet och engagemang. Genom enkäter, pulsmätningar och data går det att förstå och analysera exempelvis vilka personalförmåner som uppskattas mest av vilka medarbetare. För när du inte tillgodoser din personalstyrkas önskemål och behov, ja vad händer då? Medarbetarna försvinner någon annanstans.

Utmaningen för många är att komma över en teknisk tröskel. För många HR-specialister kan det finnas ett inre motstånd till att bli mer teknisk och börja använda sig av data. Vi är trots allt inga analytiker i grund och botten, och många är därför inte bekväma med att gå i teknikens fotspår. Men det behöver inte vara så krångligt att tyda vad algoritmerna ger dig. Låt dem göra jobbet – din uppgift är att använda det du får fram på bästa sätt.Datadriven HR

Innofactor ger tips på hur man kommer igång med datadriven HR, och menar följande: ”HR behöver inte bli en forskningsavdelning för att leverera på sitt uppdrag. Ni behöver inte heller lära er en massa ny teknik. Däremot bör ni lära er så mycket som möjligt om ’dataöversättning’”.

En insikt som känns som en lättnad, eller hur? Det du behöver lära dig är att tyda och använda datan för att kunna jobba strategiskt.

Vill du komma igång med dina algoritmer? I ett tidigare blogginlägg på Benify ger vi dig 4 sätt att använda data för att förstå dina medarbetare bättre.

I Benifys e-bok Employee Experience: så kan du maximera och optimera varje steg av medarbetarupplevelsen kan du läsa mer om hur du jobbar med medarvetarupplevelsen, och vi hur viktigt det är att tänka på sina medarbetare som kunder. Att ha medarbetare som är engagerade och inte minst verkar som goda ambassadörer, innebär att de ger tillbaka till företaget – och det avspeglar det sig på företagets resultat. Och hur får man nöjda medarbetare? Jo, med en skräddarsydd medarbetarupplevelse a là Netflix eller Spotify. Kom igång med datadriven HR du med – Benify visar dig knepen.


Ladda ner och läs vår kostnadsfria e-bok direkt: Employee Experience: så kan du maximera och optimera varje steg av medarbetarupplevelsen.

EMPLOYEE EXPERIENCE E-BOK