Trendspaning med produktchefen: Det stora skiftet inom HR

Senast uppdaterad: 2023-01-175 minuters läsning
Prenumerera på vår blogg

Han har jobbat med att bygga produkter som folk älskar i 30 år, och har bland annat en bakgrund inom software för fashion-industrin i New York. Alfred Gerum är Benifys nya Chief Product Officer (CPO), och här ger han sin syn på vad han kallar ett stort skifte inom HR de senaste åren.

 

Vad gör en CPO?

Alfred-Gerum

– Mitt jobb handlar om att ta fram och jobba med produkter som är kopplade till företagets mål. Evolutionen i vår yrkesroll har varit helt otrolig, för nu har det blivit mer erkänt att jobba som produktchef och det finns en skola för det. På min tid räckte det att ”få något gjort”, så blev du produktchef.

Vad har du jobbat med tidigare?

– Jag kommer från ett yrkesliv inom ERP och marketing tech men också e-commerce och fashion. Det handlar om bolag där det pumpas in väldigt mycket pengar, några av de största. Jag spenderade bland annat sex år inom software för bland annat fashion-industrin i New York, och där minns jag när Richard Branson pratade om att ta vara på de anställda. De största företagen började flytta pengar från det de investerat i sina kunder, till sina anställda. Trenden från industrierna ser jag nu har förflyttats till HR.

Vill du utveckla?

– Det fantastiska skiftet vi ser nu är absolut förstärkt av pandemin, då folk har suttit hemma. Det hela har lett till ett stort fokus på HR, och jag ser att vad man gjorde inom retail för fem till sju år sedan har runnit över till HR. Konkret menar jag att man som anställd lite grann skulle ”vara nöjd” om man kunde beställa ett gymkort i vår HR-mjukvara tidigare. Idag är istället användarupplevelsen något man pratar om och vi har en ny generation ledare som helhjärtat bryr sig om sina anställda. Pandemin har spätt på det här. Det är en enorm skillnad att på pappret ge dina anställda ett erbjudande – än att faktiskt visa hur väl du vill dem.

erbjudanden till anställda


Vilka krav stä
ller det på ett företag som Benify?

– Förmånerna måste betyda något mer. Företagen och organisationerna idag vill inte ha en lista med leverantörer och erbjudanden, utan tänker också på saker som hur upplevs varumärket, hur presenteras det i portalen och hur kan man sy ihop det med it-strukturen hos det egna företaget. Benify-portalen ska ge en sömlös upplevelse och tiden är alltså förbi då HR hade en lista med erbjudanden till sina anställda.

Vad ser du mer att pandemin har lett till?

– Plötsligt handlar ditt arbetsgivarvarumärke om något mer än att se till att du fyller på kaffe på jobbet. Hur ansvarar du för folk som sitter hemma? Hur är man ledare för någon eller några som mår psykiskt dåligt? Där tittar jag på möjligheter för slutanvändaren där arbetsgivaren ska med exempelvis förmåner som terapi kunna ta detta på allvar, med hjälp av Benify-plattformen. Där känner jag mig väldigt ödmjuk att kunna förmedla bra produkter.

Trendspaning 2023

Vilka trender ser du framåt?

– Något jag tycker är väldigt intressant är industrin av digital coaching, som är en trend som växer fram. Ett exempel är där man istället för att sitta i en klassisk ring och prata, istället får göra ett experiment med en chatbot. Utan att döma dig kan du ha en ärlig diskussion med en digital coach, en chatbot. Vi ser en begynnande trend där bolag som har den här typen av mjukvara dyker upp, och där det alltså är samma coaching men digitalt. Men ingen kan döma dig. Benify har en plattform som kan göra skillnad – är vi snabba med att förstå trender kan vi erbjuda arbetsgivare något djupare. Det är mitt jobb, att ta Benify till nästa steg. 

Till sist, vad ser du för trender vad gäller etik och miljö?

– Något jag tycker är väldigt intressant är att se hur etiska val faktiskt börjar bli etiska på riktigt. Ta som exempel företag som sysslat med greenwashing, men nu har vi en yngre generation som till och med kan tänka sig en ekonomisk sämre deal så länge valet man gör är etiskt. Generationen begär att man måste vara green och etisk på riktigt. Ordet integritet är något jag hoppas ledare inom HR kan ta tillbaka värdet till – för det är viktigt för den yngre generationen. Jag ser fram emot att leverera bra produkter som kan göra skillnad.

 

UPPTÄCK MER HR-TRENDER