Många arbetsgivare satsar stora resurser på att hitta rätt kandidater (och försöka imponera på dem) under rekryteringsprocessen, liksom på att ge nyanställda en bra introduktion. Och det med rätta: en positiv kandidatupplevelse och en genomtänkt onboarding är två viktiga delar av medarbetarupplevelsen. Lyckas man med dem har man stärkt sitt arbetsgivarvarumärke rejält. Men det finns ett steg däremellan som många underskattar. I det här inlägget tittar vi närmare på preboarding.
Tänk dig in i följande scenario: I månader har du sökt med ljus och lykta efter rätt person till en roll som är riktigt svår att tillsätta. Nu har du äntligen hittat din drömkandidat, och hen har skrivit på kontraktet. Matchningen är perfekt. Du har förberett introduktionen in i minsta detalj och tycker att uppsägningstiden från den tidigare arbetsgivaren går i snigelfart.
Då kommer kallduschen: Under uppsägningstiden har din drömkandidat blivit erbjuden en tjänst hos en annan arbetsgivare – och tackat ja. Går det att lösa det juridiska? Såklart det gör. Vad är ens alternativet? Men när det gäller rekryteringen är du tillbaka på ruta ett. Massor av resurser och värdefull tid har gått till spillo.
Hade du kunnat göra något annorlunda för att undvika situationen? Tja, en genomtänkt preboarding hade åtminstone inte skadat.
Först och främst: vad är preboarding?
– Preboarding är det steg i medarbetarupplevelsen som ligger mellan avtalssignering och onboarding. Det handlar om att ge medarbetaren en grundläggande förståelse för verksamheten, den interna kulturen och vad som väntar under den första tiden som anställd, men framför allt om att bibehålla en positiv kontakt. Den som ska börja är taggad och förväntansfull när den har skrivit på sitt nya anställningsavtal. Syftet med preboardingen är att ta vara på engagemanget och förstärka det i väntan på första dagen, förklarar Hannah Steele, Talent Acquisition Specialist på Benify.
Tips! Vill du höra Hannah dela med sig av konkreta tips för en lyckad preboarding, tillsammans med Benifys HR-direktör Josefine Söderqvist? Lyssna på vårt kostnadsfria webbinarium:
Tre fördelar med att erbjuda preboarding:
1. Skapar positiva ambassadörer för ditt employer brand
Den som ska byta jobb berättar gärna den glada nyheten för alla de känner, och får då massor av frågor om sin nya arbetsplats. Med en genomtänkt preboarding ökar du sannolikheten att den nyanställda delar positiv – och korrekt – information om din organisation och hur det är att jobba där.
2. Minskar risken för ”rookie turnover”
”Rookie turnover” innebär att en nyanställd säger upp sig inom ett år från sin första dag. Kontinuerlig kontakt inför den första anställningsdagen minimerar risken för tveksamheter och felaktiga förväntningar – eller att personen rent av hoppar av för att börja någon annanstans.
3. Ger effektivare onboarding
Ofta tar det flera månader innan en nyanställd uppnår full produktivitet. En bra preboarding ger nykomlingen en grundförståelse för verksamheten, sin nya roll och er interna kultur, vilket förkortar startsträckan när personen väl är på plats. Preboarding är alltså en investering som snabbt lönar sig.
Tre tips för en lyckad preboarding:
1. Håll det kortfattat och relevant
Överös inte den nyanställda med information, utan individanpassa preboardingen så att den bara omfattar sådant som är relevant för den aktuella rollen. Samla allt i ett lättillgängligt digitalt verktyg. Viktiga budskap kan till exempel sammanfattas i korta videor som personen bekvämt kan ta del av via sin mobil.
2. Se över ert välkomstpaket
I dessa digitala tider kan ett fysiskt paket på posten bli en extra rolig överraskning. Se bara till att välja innehållet med omsorg så att det verkligen berättar något unikt om er organisation, och hur det är att jobba hos just er.
3. Bjud in till sociala aktiviteter
Har ni en AW, kick-off eller någon annan aktivitet inplanerad den närmsta tiden? Bjud med den nyanställda, som får en chans att lära känna sina nya kollegor under avslappnade former. Tipsa också om att följa era sociala kanaler och skapa kontakt med teammedlemmar på exempelvis LinkedIn.
Vill du få fler tips för en framgångsrik preboarding? Lyssna på vårt inspelade webbinarium med Benifys HR-direktör Josefine Söderqvist och Talent Acquisition Specialist Hannah Steele. Gott om konkreta exempel utlovas!