Möt Konstantinos Karavidas från IKEA som ska prata om lönetransparens på Framtidens HR!
Låt oss presentera Konstantinos Karavidas, Total Rewards Manager på IKEA. Vi har ställt tio (relativt) snabba frågor även till honom för att ni ska kunna få en inblick i vad som komma skall på Framtidens HR den 14 maj.
Vem är du?
– En nyfiken ekonom med fokus på “total rewards”, och med en passion för att förena datadrivna insikter med mänsklig motivation. Jag drivs av tron att det aldrig är fel att göra rätt – en princip jag försöker tillämpa i allt jag gör.
Vad kommer du prata om på Framtidens HR?
– Jag kommer att prata om lika lön och lönetransparens ur ett praktiskt perspektiv – varför det har varit så svårt, och hur vi har angripit frågan på Ingka/IKEA.
Varför är det viktigt?
– Utöver att det handlar om regelefterlevnad är lika lön helt enkelt det rätta att göra.
Vad är det mest kontroversiella du kommer att säga på scen?
– Att vi (inom Total Rewards och HR) har varit – och kanske fortfarande är – en del av problemet. Har vi verkligen brytt oss tillräckligt?
Vilka är enligt dig de hetaste eller viktigaste frågorna inom ditt område just nu?
– Förutom lönetransparens, som är ett paraplybegrepp med många underliggande delområden, så är det teknologi/AI och total rewards.
Vilken trend inom ditt område tycker du är mest överskattad just nu – och varför?
–”Pay for performance” – det har diskuterats om och om igen, men vi har fortfarande inte lyckats göra det bättre.
Om du fick ändra en sak i hur företag jobbar med personalförmåner, vad skulle det vara?
– Att ta en mer aktiv ställning för vilken typ av företag man vill vara, istället för att bara rätta sig efter "lokal marknadspraxis".
Vilka tror du blir de nästa stora trenderna inom förmånsområdet?
– Jag kan faktiskt inte komma på någon ”nästa stora grej”... Vi har pratat om personalisering av förmåner i flera år – så kanske borde vi börja där innan vi blickar framåt.
Vad är det värsta som kan hända om företag inte anpassar sig till framtidens förväntningar kring förmåner?
– De blir irrelevanta eftersom de inte kommer att kunna attrahera och behålla toppkompetens.
Om du bara fick ge ett enda råd till en Rewards Manager som vill ligga steget före – vad skulle det vara?
– Använd marknadsbenchmarking som ett underlag, inte som ett mål i sig.
Vill du veta mer om programmet och dess innehåll – kika här.