Tiden då fantastiska användarupplevelser var begränsade till konsumentprodukter, och förbehållna giganter som Amazon och Google, är förbi.
Istället förväntar sig dagens B2B-konsumenter digitala upplevelser i Netflix-klass även när det gäller teknikprodukterna och verktygen de använder i sitt dagliga arbete.
Inom HR kommer det snart kunna erbjudas lika smidiga lösningar som sådana riktade till konsumenter. För företag som vill erbjuda sina kunder sömlösa, intuitiva upplevelser i världsklass kan ett skalbart, lättintegrerat API (Application Programming Interface) vara den ”game changer” de letat efter.
API-revolutionen – från Google Maps till HR-upplevelser
API:er återfinns i varenda vrå av våra digitala liv – från Google Maps-widgeten som visar var närmaste affär ligger, till Skyscanners flygsökning som hämtar och sorterar de bästa priserna från flera olika digitala marknadsplatser.
I HR-branschen kan API:er användas för att synka information mellan plattformar. Exempelvis kan ett ATS (Applicant Tracking System) kopplas ihop med ett HCM-system (Human Capital Management) – något som är en vanlig form av integration mellan företag som Workday och SuccessFactors.
API:er används allt oftare för att låta företag koppla ihop tredjepartslösningar med sitt eget HCM. Ofta används en så kallad middleware-lösning för att förenkla anslutningen när det behövs. Exempel på det här kan man se i lönesystem, och numera även leverantörer av plattformar för personalförmåner.
Varför är det här viktigt för HR, och vad innebär det för medarbetare?
Plattformar för personalförmåner kan lösa komplexa behörighetsregler som företag behöver för att hålla sig korrekta och uppdaterade. En förmånsplattform måste vara intuitiv att navigera och använda för medarbetare, samtidigt som den bakom kulisserna hanterar de invecklade behörighetsfrågorna. Till exempel kan det vara nödvändigt för systemet att identifiera förmånsalternativ som är tillgängliga för medarbetare när de återvänder efter en tids frånvaro.
Om vi förmodar att moderna förmånsplattformar klarar av komplexa beräkningar och att tolka dataregler – vad är då utmaningen? Faktum är att många organisationer har svårt att hålla sin data uppdaterad, och upplever det även som utmanande att få tag på datan till att börja med. Det här är vanliga problem inom dagens HR-systemarkitekturer.
Medarbetardata är ofta utspridd över olika plattformar med flera disparata datakällor – snarare än lagrad hos en enda trygg, lättlokaliserad källa. Bristen på integration mellan systemen gör att användare och administratörer blir osäkra på vad som är tillgängligt, och var.
Data som är svår att tillgå kan begränsa medarbetarnas användarupplevelse. Lösningen är att möjliggöra en enkel anslutning mellan olika system för att tillåta sömlös överföring av data, med minimal ansträngning, så att interna resurser inte dräneras. Det här bidrar till att lösa ett grundläggande problem: hur man skapar en förmånsupplevelse i världsklass för alla anställda.
För att skapa den bästa upplevelsen för medarbetare behöver man ett förmånssystem med kraftfulla API-kapaciteter, som kan koppla ihop data från disparata källor. Dessa datapunkter kan systematiskt driva totala förmåner för medarbetare – oavsett om det handlar om att visa priser på sjukförsäkring baserat på ålder och plats, hur stor del av ens pensionsinbetalningar arbetsgivaren matchar, invaliditetsförsäkring eller något annat. Att i realtid koppla samman all denna data, och säkerställa att den är korrekt, kan lösa ett av de stora problemen för dagens förmånserbjudanden: en brist på medarbetarengagemang på grund av att förmånerna som erbjuds knappt, eller inte alls, är individanpassade!
Vad görs för att förändra HR-systemlandskapet?
Modern teknik ger oss nästan obegränsade möjligheter. Titta bara på AI: ett område som många utforskar just nu, och som redan börjat påverka vissa marknader – exempelvis film och TV. Tänk dig bara vilka möjligheter AI skulle kunna föra med sig inom HR-tech! Det är dock viktigt att ha i åtanke att den här sortens teknologier är helt beroende av data. Med andra ord är ett rent, effektivt och adaptivt systemlandskap avgörande för att säkerställa framtida konkurrenskraft.
API-anslutningar är inte längre begränsade till stora HCM-system som pushar ut data – vilket kan vara kostsamt sett till både tid och pengar, och ofta resulterar i en allt annat än idealisk lösning. Att flytta data kan exempelvis ibland kräva att HR-team förlitar sig på konsulter som skapar och bygger skräddarsydda API-lösningar för HCM-system. Genom att istället implementera en API som fungerar med flera olika resurser kan organisationer förenkla sina processer och ge tillbaka kontrollen till sina egna HR- eller IT-team. Därmed får ägare av förmånsprogram mer kontroll över utformningen av sina egna erbjudanden, och den förenklade implementationen bidrar till programmens framgång.
Benifys API-svit revolutionerar HR-marknaden genom att förenkla globala processer. Håll utkik efter vårt nästa blogginlägg om API:er – där vi kommer diskutera våra tekniska API-lösningar och utmaningarna för våra kunder – om du vill veta mer.
Hur kan Benify integreras med ditt nuvarande ekosystem av HR-teknik? Kontakta oss för att få veta mer om tillgängligheten av vårt API. Boka tid med en expert idag.