Så blir medarbetarna de bästa ambassadörerna för ditt varumärke

19.05.02

När det gäller det egna ryktet och varumärket lägger många företag tid och resurser på vad deras kunder tycker om deras produkter och tjänster – och vilka omdömen dessa kunder skriver på olika recensionssajter. Och inget fel med det: i vår digitala tidsålder är recensioner viktigare än någonsin.

Så visst är kunderna viktiga. Men inte lika viktiga som de egna medarbetarna.

 “Kunderna kommer inte först. Medarbetarna kommer först. Om du tar hand om dina medarbetare så tar de hand om dina kunder.”
– Richard Bransonemployee-experience-brand-ambassadors

Därför är medarbetarnas åsikter viktiga

Benifys senaste e-bok handlar om hur nöjda medarbetare är de mest värdefulla ambassadörerna när det kommer till employer branding. Det gäller alltså att rätt röster hörs mest. På samma sätt som varumärken drar nytta av sina mest lojala kunder kan arbetsgivare underlätta sin rekrytering – och minska sin personalomsättning – genom att låta sina nöjdaste medarbetare berätta hur mycket de gillar sin arbetsplats.

Nöjda medarbetare kan ge dig marknadsföring som inte kan köpas för pengar. Som Forbes skriver: ”Även om din marknadsföringsbudget inte räcker till de hetaste reklambyråerna så har du en konkurrensfördel som ingen annan har: dina medarbetare.”

Arbetsgivare har helt enkelt inte råd att underskatta värdet av att odla ett gott rykte.

Stärk dina medarbetare

Vill du göra dina medarbetare till positiva ambassadörer för ditt varumärke? Följ denna enkla filosofi:

"Behandla dina medarbetare så som du vill att de ska behandla dina viktigaste kunder."

– Steven Covey, The 7 Habits of Highly Effective People

Dagens arbetsgivare behöver också, som den här artikeln från Gallup visar, “erbjuda en fantastisk medarbetarupplevelse vid varje steg i anställningscykeln”.

Vad kännetecknar då en fantastisk medarbetarupplevelse för dagens anställda? Enligt Gallups studie innebär det bland annat att medarbetare får göra det de är bäst på varje dag, ges möjligheter till utveckling, upplever anställningstrygghet, har en sund balans mellan arbete och fritid samt ges goda förutsättningar för en hälsosam livsstil. ”Att möta de här förväntningarna genom en engagerande medarbetarupplevelse stärker varumärket, lockar människor till din verksamhet och – efter en bra introduktion – upprätthåller deras engagemang”.

brand-ambassadors-employee-experience

I vår senaste e-bok om employee experience delar vi med oss av fem tips för att göra medarbetarna till dina bästa ambassadörer. Här är två av tipsen:

1. Skapa riktlinjer för varumärket

Innan du gör dina medarbetare till varumärkesambassadörer bör du förse dem med riktlinjer för hur de bäst beskriver organisationens målsättningar och värderingar. Ju mer lättillgänglig den här informationen är, desto större är sannolikheten att den används så att kommunikationen verkligen följer varumärket.

2. Tillåt improvisation

Även om du vill att alla ska veta vad organisationen står för vill du kanske inte att hundra anställda repeterar exakt samma budskap online. Det blir helt enkelt inte särskilt autentiskt. Låt istället varje medarbetare beskriva sin unika upplevelse av arbetsplatsen med egna ord för att visa hur de följer företagets värderingar i vardagslivet.

Vill du läsa fler tips om hur dina anställda kan bli dina bästa ambassadörer? Ladda ner Benifys kostnadsfria e-bok ”Employee Experience: så kan du maximera och optimera varje steg av medarbetarupplevelsen” redan idag!

Ladda ner e-bok

Prenumerera på vår blogg