Alla vet hur viktigt det är med ett gott första intryck – inte minst när det gäller rekrytering. Mycket har också skrivits och sagts om hur arbetsgivare kan göra bästa möjliga intryck på potentiella kandidater under rekryteringsprocessen. Alltför få arbetsgivare lägger lika mycket möda på att ge ett gott sista intryck till de medarbetare som lämnar verksamheten. Underskatta inte värdet av en genomtänkt offboarding.
Medarbetarupplevelsen påverkas av en rad olika faktorer, och en persons uppfattning av sin arbetsgivare kan förstås ändras många gånger under anställningscykeln. Att ge ett positivt avslut när någon väljer att gå vidare mot nya utmaningar är ändå något av det viktigaste du kan göra som arbetsgivare.
Vad påverkar ditt employer brand – egentligen?
Såhär beskrivs vikten av ett gott sista intryck i Benifys e-bok om employee experience: ”Medarbetarnas upplevelse av sina sista dagar på jobbet kan vara minst lika viktiga som de första. Den avslutande upplevelsen kan påverka hur de pratar om din organisation med nya kollegor eller andra branschkontakter. Och vem vet – under rätt omständigheter kan de kanske tänka sig att komma tillbaka till en ny roll i framtiden.”
Att ta fram en genomtänkt process för offboarding är mer än en trevlig gest. En effektiv offboarding kan bli en god investering för hela verksamheten. Såhär hänger det ihop:
Tror du att din employer branding bara påverkas av dem som jobbar hos dig just nu? Tror du att det bara är vad dina nuvarande anställda berättar som påverkar din förmåga att locka till dig och behålla rätt kompetens? Då är det dags att tänka om.
Tips! Vill du få handfasta råd om hur du kan skapa en bättre offboarding-process i din organisation? Lyssna på vårt kostnadsfria webbinarium!
Ryktet färdas snabbare än någonsin
Innan de söker en ledig tjänst hos dig kollar dagens jobbkandidater på sidor som Glassdoor för att läsa recensioner om din organisation från såväl nuvarande som tidigare anställda. Ofta är det just sådana som har lämnat verksamheten som tar sig tid att lämna ett omdöme.
Medarbetare som har fått med sig ett gott sista intryck är betydligt mer villiga att rekommendera din organisation till vänner, bekanta och branschkollegor i sina nätverk. Får de ett dåligt sista intryck kommer de självklart berätta om sin upplevelse för kandidater som funderar att söka en tjänst i din organisation.
Oavsett om de får ett positivt eller negativt avslut: medarbetare som lämnar en verksamhet är mer benägna att dela med sig av sina erfarenheter i sina nätverk – även i sociala medier – än dem som jobbar kvar.
Man skulle alltså kunna säga att dina tidigare anställda är de allra viktigaste ambassadörerna för ditt arbetsgivarvarumärke.
Lyssna och lär av medarbetare som går vidare
Det finns fler skäl att erbjuda en bra offboarding. För att bli – och fortsätta vara – attraktiv som arbetsgivare behöver du vara öppen för feedback från medarbetare som väljer att lämna verksamheten.
Du kan lära dig mycket av att lyssna på tidigare anställda. Se offboarding-processen som ett sätt att få värdefulla insikter om din interna kultur för att förstå vad som fungerar bra och vad som behöver förbättras. De som lämnar tenderar dessutom att vara mer öppna med sina åsikter, så se till att fråga dem medan du har chansen.
Kom ihåg att medarbetarnas avslutande upplevelse är det sista intryck av din verksamhet de tar med sig – och det de kommer att minnas och prata om längst.
Vill du lära dig mer om digital preboarding, onboarding och offboarding? Ladda ner våra tips idag!