Skapa medarbetarkommunikation med skräddarsydda budskap

Senast uppdaterad: 2023-03-156 minuters läsning
Prenumerera på vår blogg

Arbetsgivare har en växande utmaning i att engagera hela sin personalstyrka. Oavsett om er arbetsmiljö finns på en plats, på distans, är en hybrid eller finns på olika platser och kontor runt om i världen, är det viktigare än någonsin att varje anställd har enkel tillgång till information och meddelanden som är relevanta för just dem, baserat på var de befinner sig.

I dag är förmåner och bonusar en grund utöver lönen för många människor. Därför är det avgörande att bygga en hållbar, och anpassningsbar kommunikationsstrategi, som når alla anställda med relevant och aktuell information om just deras förmåner. Det kommer inte bara att ge dina anställda en inblick i hur du fortsätter att investera i dem, utan kommer också att bidra till en växande känsla av lojalitet och engagemang inom företaget.

Det handlar om mer än att bara förbereda innehåll och distribuera det. Globala arbetsgivare står inför utmaningen att visa att de förstår de lokala och kulturella normerna när det gäller att ta emot och förstå information. Det gäller också att ha en inblick i vilken information som är värdefull för anställda på olika marknader (och dess relevans för var och en) utan att överge företagets varumärke eller tone of voice. Framgångsrik kommunikation bygger en känsla av syfte i linje med organisationens struktur och värderingar. Men för att lyckas måste du lägga tid på att förstå dessa nyanser, vad som värderas och hur information tas emot på varje lokal marknad, så att du kan sprida skräddarsydd kommunikation anpassade till alla relevanta behov och önskemål hos dina anställda.

För att främja en bättre balans mellan arbete och privatliv, eller ett hälsosamt liv, är det till exempel viktigt att förstå hur det ser ut på varje marknad, då det skiljer sig från land till land. Ta betald föräldraledighet som exempel; en av de mest eftertraktade förmånerna i USA. I Europa är det vanligt att erbjuda det till båda föräldrarna under varierande tidsperioder efter ett barns födelse. I Skandinavien däremot är det en laglig rättighet. Eller titta till exempel på hur en hälsoförmån skulle vara bäst lämpad för kollegor i Nederländerna. De har flest cyklar per capita i världen. Där skulle en subventionerad cykelförmån vara mer lämplig (och användas i större utsträckning) än ett medlemskap på ett gym.

Som du förstår är en bra kommunikationsstrategi är inte baserad på ”one-size-fits-all”. Däremot kommer användandet av data, insikter och tvåvägskommunikation med dina globala medarbetare hjälpa dig att anpassa kommunikationen, så att den blir effektiv och förstärker en kultur av förtroende och engagemang.

Ways_to_build_communications_1

Kraften i tvåvägskommunikation

Att bygga en kommunikationsstrategi handlar om att engagera dig i en tvåvägskonversation med dina anställda, så att de inte bara är ajour med de senaste företagsnyheterna och uppdateringarna. Ge också dina anställda möjligheter att dela sina åsikter, göra sina röster och tankar hörda. En samlingsplats eller en social sammankomst kan ge möjligheter för anställda att dela åsikter och ställa frågor om ämnen de funderar på. Nästa steg är att använda dessa insikter för att skräddarsy kommunikationsinnehåll som möter deras dagliga behov.

Ämne och publik

Börja alltid med att definiera ämnet och publiken. Att adressera specifika frågor, information och meddelanden till en målgrupp vid rätt tidpunkt kommer att ge ett bättre genomslag, i motsats till det som kan uppfattas som allmän information till samtliga anställda.

För att förtydliga med ett exempel kommer information om pensioner och pensionssparande att vara mer relevant för anställda som närmar sig pensionsåldern, medan information om förmåner i högre grad kommer att intressera yngre eller nyanställda.

Ställ rätt frågor

Att använda enkäter eller feedbackverktyg är ett utmärkt sätt att mäta effektiviteten i din kommunikation. Det låter dig få värdefulla insikter i hur anställda uppfattar innehållet och hur det tas emot av dem. Om det inte tas emot väl, vilket annat innehåll eller kommunikation skulle de vilja se? Att ställa frågor regelbundet kommer att ge dig värdefull feedback, som säkerställer att din spridda, globala personalstyrka känner sig engagerad och sedd av dig som arbetsgivare.

Fira skillnaderna som gör din globala personalstyrka unik

Globala organisationer med anställda från olika kulturer med olika språk, traditioner och helgdagar bör uppmärksammas och olikheterna bör erkännas inom organisationen. Att informera hela organisationen om helgdagar som Eid, kinesiskt nyår eller midsommar – och dagarnas betydelse för olika kulturer – är ett sätt att se till att anställda som firar dessa helgdagar känner sig värdefulla.

Ways_to_build_communications_2

Använd rätt verktyg

Då är det dags att titta på kommunikationsverktyg för att nå alla anställda. Enligt Statista kommer det att finnas över 6,8 miljarder smartphones i användning 2023, och därefter en uppskattad ökning  med  nästan 7,7 miljarder till 2027.

Ganska intressant! Cirka 61 % av världens befolkning använder idag sin mobil för att läsa e-post, boka möten och surfa. Det betyder inte nödvändigtvis att all information och alla meddelanden till 100% måste vara anpassad uteslutande med tanke på mobilanvändning. Men det är klokt – och värt att ha i åtanke – när du förbereder meddelanden, uppdateringar eller information som du ska dela med kollegor. Ett tips: Håll det kortfattat via mobilen.

Låt modern HR-teknik minska administrationen

Att använda en medarbetar- och förmånsportal gör det möjligt att hålla ett enhetligt globalt, men samtidigt lokalt, bemötande från en och samma plattform som de anställda använder för att få tillgång till sina löner och förmåner. Det innebär att du, genom att använda kommunikationsverktyget, kan skicka ett välkomstmail, marknadsföra olika förmåner som erbjuds eller skicka push-meddelanden till varje användare direkt till deras mobil. Det i sin tur betyder tydlig, effektiv och konsekvent kommunikation var som helst, när som helst – allt för att fortsätta engagera din globala personalstyrka.


UPPTÄCK MER HR-TRENDER