Ge dina anställda vad de vill ha: en individanpassad medarbetarupplevelse

19.09.17

Vilka arbetsgivare kommer att lyckas locka till sig och behålla de bästa medarbetarna framöver? Det korta svaret är: de som lyckas erbjuda en lika skräddarsydd, relevant och individanpassad upplevelse på jobbet som vi alla har vant oss vid på fritiden.

Kommer du ihåg hur det var innan det fanns strömningstjänster för tv, film och musik? När man inte kunde lyssna eller titta på vad man ville när man ville?

Det var inte särskilt länge sedan tablålagd radio och tv – där någon annan bestämde både tidpunkt och innehåll – var de enda alternativen. Det fanns inga skräddarsydda utbud eller personliga rekommendationer. Ville man titta eller lyssna på något var man tvungen att pricka in rätt tid och kanal. På sin höjd kunde man tidsinställda sin vhs- eller kassettbandspelare till att spela in så att man kunde titta i efterhand (efter att man spolat tillbaka bandet, förstås).

Det här känns redan som en annan tid. Idag har vi vant oss vid ständig tillgång till ett nästintill obegränsat utbud av filmer, tv-serier, musik och poddar. Och när vi har tittat på en sak får vi genast tips om något annat, baserat på vårt val. ”Gillade du detta? Prova det här!” eller ”Tyckte du om den här låten? Då borde du gilla den här artisten.” 

anstallda-vill-ha-en-individanpassad-medarbetarupplevelse

En personlig touch

Algoritmerna som strömningstjänsterna använder för att moderera våra preferenser innebär att vi varje gång vi loggar in möts av skräddarsytt innehåll som tilltalar oss personligen. Rekommendationer, historik och preferenser är unika för varje användare. Upplevelsen blir individanpassad – och det som är individanpassat gör oss nöjdare.

I ett blogginlägg från HubSpot illustrerades individanpassning med att få en personlig baseball-keps: ”Någon ger dig en keps i precis rätt storlek med ditt favoritlags logga framtill och dina initialer broderade på sidan. Utan individanpassning får du istället en keps med storleken ’one-size-fits-all’ och loggan från ett lag du avskyr på framsidan. Inga initialer. Ingen hänsyn alls till vad du faktiskt tycker om.”

Individanpassat = relevant

Den här artikeln från Linkdex rapporterar om en studie genomförd av Agilone med 3000 brittiska och amerikanska kunder. Mer än 70% uppgav att de förväntar sig en individanpassad upplevelse när de interagerar med olika varumärken.
Varför är det egentligen så viktigt med individanpassning? Ett av skälen, enligt en studie från University of Texas, är att individanpassning hjälper oss att minska risken att drunkna i informationsflödet. Vi översköljs av information varje dag via mejl, sms, pushnotiser, sociala medier – konkurrensen om vår uppmärksamhet är stenhård. Genom individanpassning får vi större kontroll över vad som visas för oss. Informationen filtreras för att passa våra preferenser.

En intressant poäng i HubSpots blogginlägg ovan är att filtrering och individanpassning inte nödvändigtvis innebär att mängden information vi möts av faktiskt blir mindre – men vi upplever att det är så. Varför? För att informationen är relevant för oss personligen. Och relevans är avgörande för individanpassning.

Så även om vi fortfarande möts av – och tar till oss – mängder av information gör relevansen att flödet upplevs som mindre överväldigande.

Samma logik kan förstås även appliceras på arbetsplatsen.

varfor-det-ar-viktigt-med-individanpassning-av-medarbetarupplevelsen

Hur kan du individanpassa medarbetarupplevelsen?

Varje medarbetare har sina egna behov och preferenser beroende på livssituation och vilken av generationerna babyboomers, generation X, millennials eller generation Z de tillhör.

För att attrahera och behålla talanger behöver dagens arbetsgivare erbjuda såväl befintliga som potentiella medarbetare en individanpassad och engagerande upplevelse. Så hur kan du skapa en individanpassad medarbetarupplevelse i just din organisation? Genom att skräddarsy ditt erbjudande till varje individ. Och hur skräddarsyr du ditt erbjudande? Genom att göra det relevant för individen och ge medarbetaren tillräckligt mycket flexibilitet för att själv kunna välja det som är meningsfullt för dem.

Flexibla förmånspotter, rabatterad kollektivtrafik, subventionerad lunch, friskvårdsbidrag, förmåner som också kan nyttjas av anhöriga – det finns mycket du som arbetsgivare kan erbjuda dina medarbetare på ett personligt plan. Och när de känner sig sedda och uppskattade som individer blir de garanterat nöjdare och mer engagerade på jobbet.

Vill du lära dig mer om hur du kan skapa en bättre medarbetarupplevelse? Ladda ner Employee Experience: så kan du maximera och optimera varje steg av medarbetarupplevelsen gratis redan idag!

Ladda ner e-bok

Prenumerera på vår blogg