Förmånsstrategier för ett starkt employer brand

Senast uppdaterad: 2022-03-104 minuters läsning

Prenumerera på vår blogg

Nöjda medarbetare som trivs på jobbet är företagets bästa ambassadörer. Med rätt förmåner som uppskattas av personalen byggs därmed ett starkt employer brand som både anställda och arbetsgivare vinner på i längden.

Employer branding handlar om att skapa ett starkt arbetsgivarvarumärke som attraherar bra medarbetare. Det underlättar både vid nyrekrytering och för att behålla nyckelpersoner i organisationen. En av huvudkomponenterna är en bra förmånsstrategi som rymmer mer än bara lön och pension.

Nu när många branscher skriker efter personal och måste konkurrera om de bästa är det extra viktigt att kunna utmärka sig som en attraktiv arbetsgivare. Då gäller det att ha nöjda medarbetare som är bra ambassadörer för organisationen. För den som är på jakt efter nytt jobb har ofta många valmöjligheter och kan jämföra arbetsgivare mot varandra via sajter som Linkedin och Glassdoor där medarbetare kan recensera och betygsätta arbetsgivarna.

I Benifys omfattande rapport Framtidens arbetsliv fick 32 000 svenskar svara på frågor om vad som är viktigast för att trivas på jobbet. En av frågorna handlade om hur viktigt arbetsgivarvarumärket var för de anställda.

 Svaren gav en tydlig bild. Hela 60 procent uppgav att de gärna är ambassadörer som talar varmt om sitt jobb – om de har en positiv bild av arbetsgivaren. Så vad är det som gör dessa företag så bra och hur kan man inspireras för att få samma framgång?

Work_benefits_1

Arbetsförmåner motiverar medarbetarna att bli ambassadörer

Ett exempel på hur jobbförmånerna kan stärka bilden av en arbetsgivare är det amerikanska bolaget Google. Deras förmånspaket innehåller bland annat förmåner inom hälsa och välmående (som sjuk- och tandvårdsförsäkringar), ekonomiska incitament (som återbetalning av studentlån), flexibla arbetsplatser (som möjlighet till hybridarbete och flextid) samt stöd för familjen, till exempel barnpassning. Dessutom har bolaget något som kallas för Googley Extras, med allt från matlagningskurser och konstklubbar. I och med att de har höjt ribban för vilka jobbförmåner man kan förvänta sig har Google blivit synonymt med ett bolag man gärna vill jobba för.

Googles unika arbetsplatser har blivit så pass omtalade att många andra företag runt om i världen har hämtat inspiration från dem.

 Work_benefits_2

Scania stärker varumärket med personalförmåner

Ett första steg på resan mot ett attraktivare förmånserbjudande är att se över vad man redan idag erbjuder och hur detta kommuniceras till medarbetarna. Med rätt paketering blir det lättare att skapa en optimal medarbetarupplevelse. En användarvänlig förmånsportal där man kommer åt alla sina förmåner och erbjudanden via en praktisk app är en av lösningarna som kan underlätta processen. Benifys plattform ger arbetsgivaren en kanal att tillgängliggöra och kommunicera ett brett förmånsutbud till sina medarbetare. Samtidigt slipper man många administrativa bitar kopplat till förmånshantering eftersom plattformen automatiserar många processer.

En av Benifys mångåriga kunder är den svenska buss- och lastbilstillverkaren Scania. Bolaget ville erbjuda attraktiva jobbförmåner till sina medarbetare.

- På Scania strävar vi alltid efter att vara en attraktiv arbetsgivare. Konkurrensen för att locka och behålla medarbetare blir allt tuffare, därför väljer vi som arbetsgivare att satsa för att profilera oss. När vi fick höra om Benify 2010 kändes det helt rätt i tiden, säger Björn Linderbrandt på Scania.

Scania har fortsatt att använda Benify sedan 2010 för att kunna erbjuda skräddarsydda förmåner till sina medarbetare och därigenom bygga ett starkare arbetsgivarvarumärke.


Vill ni också stärka organisationens arbetsgivarvarumärke? Läs mer om hur Benify hjälpt Scania.

 

LÄS KUNDCASET