Fem förmånstrender arbetsgivare bör ha koll på

Senast uppdaterad: 2022-08-024 minuters läsning

Prenumerera på vår blogg

Mer än halvvägs in på 2022 och med det nya normala runt hörnet börjar vi se nya förmånstrender få fäste. Låt oss därför presentera fem globala förmånstrender som ditt företag bör omfamna.

1. Hybridarbete

Även om Covid-19-pandemin har visat tecken på avmattning bör dagens företag fortfarande vara på sin vakt. Hybridarbete har blivit normen och enligt vissa experter kommer somliga sektorer aldrig att återgå till kontorsarbete. Forskningen stödjer detta påstående. I Benifys svenska rapport Framtidens arbetsliv svarade 71% att de vill arbeta hemifrån, och en undersökning från PWC visar att 41% av respondenterna som arbetar på distans vill fortsätta göra det.

Mer distansarbete innebär att arbetsgivare måste anpassa sitt förmånserbjudande. Nya förmåner kan innefatta kontorsutrustning för hemmet (som höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar) och kommunikationsverktyg som en förmånsplattform där allt enkelt kan beställas. Behovet av att kunna kommunicera med anställda oavsett var de befinner sig är större än någonsin.

 5_trender_1


2.
Arbetsgivare som matchar medarbetarnas behov

Inspirerade av hybridarbetets flexibilitet söker sig människor nu till arbetsgivare som matchar deras behov och förväntningar. Denna nya trend är resultatet av de massuppsägningar som började i USA under 2021 och som numera kallas Den Stora Uppsägningen.

Orsakerna till personalflykten 2021 skiljer sig något från dagens uppsägningar. Anställda som vant sig vid att arbeta hemifrån vill ha en arbetsgivare som erbjuder bättre förmåner och kompensation. I takt med att distansarbete blir normen kan medarbetare i större grad flytta på sig geografiskt.

Många söker därför arbetsgivare som låter medarbetarna arbeta hemifrån, vilket gör det möjligt för anställda att bosätta sig på mer avlägsna platser. Slutsatsen är att företag som erbjuder flexibla arbetssätt har lättare att behålla sina anställda.

 

3. Digitala verktyg för medarbetarengagemang

Förstklassiga kommunikationsverktyg är avgörande för att arbetsgivare enkelt ska nå sina anställda, särskilt de som arbetar på distans. Med en förmånsplattform eller mobilapp kan arbetsgivare göra hela organisationen, vissa team eller specifika individer uppmärksamma på digitala event och specialerbjudanden.  

Medarbetarna kan också se sin totala kompensation via plattformen, till exempel sitt friskvårdsbidrag, pensionskapital och antal semesterdagar. Digitala verktyg som effektiviserar HR-arbetet ger också mer engagerade och motiverade medarbetare.

5_trender_2


4.
Hälsa och välmående

Medarbetarnas hälsa och välmående är av största vikt vid hybrid- och distansarbete. Enligt Eurostat blev 10,5% av österrikarna (högst i EU) sjukskrivna på grund av ett eller flera hälsorelaterade besvär under 2013. I Sverige var motsvarande siffra 7,3% (tredje högst i EU).

Friskvårdsbidraget är ett av många områden där digitala verktyg ökar medarbetarnas engagemang och välmående. Möjligheten att boka massage eller en tid hos en terapeut är något många medarbetare har glädje av, likaså av rabatter på hotell och resor. Allt fler arbetsgivare erbjuder idag sina anställda generösa friskvårdsbidrag och rabatter.

 

5. Work-life balance

När vårt hem numera också är vårt kontor har begreppet work-life balance fått en helt ny innebörd. Vi tar en joggingrunda mitt på dagen, påminner oss själva om att ta pauser, och stänger ner i slutet av dagen för att umgås med familjen. I teorin. I praktiken är det svårt att hitta den perfekta balansen mellan arbete och fritid.

I Benifys rapport Framtidens arbetsliv rankar anställda i Sverige arbetstid och ledighet som den näst viktigaste förmånen efter pension. Arbetsgivare kan enkelt hantera förmåner kopplade till work-life balance via en förmånsplattform samtidigt som de kan skräddarsy förmåner till varje enskild individ.

Hybridarbete och flexibla arbetstider bidrar onekligen till ett enklare livspussel – det gäller bara att hitta balansen mellan arbete och fritid och lära sig stänga av vid arbetsdagens slut.


 Ta reda på vad 32 000 anställda önskar sig av sina arbetsgivare. Ladda ner Framtidens arbetsliv: Vad dagens medarbetare förväntar sig av sin arbetsgivare.

LADDA NER RAPPORTEN