Det första intrycket börjar tidigare än du tror

Senast uppdaterad: 2022-09-053 minuters läsning
Prenumerera på vår blogg

Som arbetsgivare, med målet att lyckas attrahera de mest eftertraktade medarbetarna, tänker du kanske att det viktiga första intrycket sker under rekryteringsprocessen. I själva verket sker det ofta långt tidigare än så. Redan innan de första intervjuerna eller mejlkonversationerna har ägt rum – till och med innan en kontakt har etablerats eller ansökan skickats in – har ett första intryck gjorts.

Informationen är aldrig mer än några klick bort

Dagens jobbkandidater läser på online om en potentiell arbetsgivare innan de bestämmer sig för att söka en ledig tjänst.

Bra eller dåligt, positivt eller negativt – idag delar både nuvarande och tidigare anställda med sig av sina erfarenheter på sidor som Glassdoor. Dessutom berättar man förstås om jobbet för kollegor, vänner, familj och andra. Som ringar på vattnet når de här berättelserna också potentiella kandidater som funderar på att söka jobb hos dig.

Oavsett om de har gjort sin research på nätet eller pratat med sina bekanta: varje potentiell kandidat har en åsikt om din verksamhet innan de väljer att söka – eller inte söka – en tjänst hos dig. Det första intrycket har alltså redan gjorts.

employee-experience-forsta-intrycket

Rapporter från rekryteringsprocessen

Om kandidaten bestämmer sig för att skicka in en ansökan börjar nästa steg i medarbetarupplevelsen: rekryteringsprocessen. Här är det viktigt att ge rätt intryck, bygga förtroende under intervjufasen och inte glömma bort den löpande kommunikationen.

Det kan låta enkelt. Ändå hör man oroväckande ofta berättelser om dåliga kandidatupplevelser. En person kan till exempel söka en tjänst hos ett företag de beundrat, men ändra uppfattning under rekryteringen tills de inte ens vill ha jobbet längre. Skälen kan vara många, såsom bristande kommunikation från rekryterande chef eller HR, ingen uppföljning efter en intervju eller oproffsigt bemötande överlag.  

I vår senaste e-bok om employee experience berättar vi om en undersökning från Wise professionals där 69% av dem som haft en negativ kandidatupplevelse var tveksamma till att vara kund hos företaget i framtiden. Enligt en rapport från Talent Board var det vanligaste klagomålet bland jobbkandidater att processen tog för lång tid: hela 52% väntade fortfarande på besked efter tre månader.

first-impression-lasts-employee-experience

Den viktiga återkopplingen

Som arbetsgivare, vad är då den viktigaste lärdomen du kan ta med dig inför framtida rekryteringar? Att hålla kandidaterna uppdaterade vid varje steg i processen. Glöm heller inte bort att även de kandidater du tackar nej till kan bli aktuella för en annan tjänst i framtiden – och att de delar sina erfarenheter med andra.

Vill du veta mer om hur man skapar positiva medarbetarupplevelser och attraherar rätt talanger? Ladda ner vår senaste e-bok ”Employee Experience: så kan du maximera och optimera varje steg av medarbetarupplevelsen” gratis redan idag. 

EMPLOYEE EXPERIENCE E-BOK