5 sätt för arbetsgivare att förbättra personalhälsan

19.01.31

Trenderna inom träning och hälsa kommer och går från år till år. Men det finns några grundläggande fakta om hälsa och välmående som inte förändras. Många människor har som mål att bli hälsosammare, men har svårt att veta var de ska börja, eller blir avskräckta för att de tror att de måste lägga om hela sin livsstil.

employee-healthSom arbetsgivare finns det mycket du kan göra för att förbättra personalhälsan. Friska medarbetare är nöjdare, mer produktiva och samarbetar bättre i team. Att ha hälsosamma medarbetare leder också till ett starkare arbetsgivarvarumärke, liksom minskad sjukfrånvaro och personalomsättning.

För dig som vill rekrytera och behålla rätt talanger är det helt avgörande att erbjuda attraktiva friskvårdförmåner – annars finns risken att medarbetarna söker sig någon annanstans. Den goda nyheten är att det inte behöver kosta särskilt mycket, varken i tid eller pengar. Att inte investera i personalhälsa kan däremot bli riktigt dyrt för verksamheten i längden.

Här är fem enkla tips för arbetsgivare som vill förbättra medarbetarhälsan:

1. Ge varje dag en bra start

Man brukar säga att frukosten är dagens viktigaste måltid. En näringsrik frukost ger oss energi och fokus för att ta oss an dagens utmaningar. Oavsett om man väljer en macka och en grön smoothie eller proteingröt och kallpressad juice – frukost är en svårslagen start på dagen. Bra matvanor går hand i hand med bra sovrutiner och en god hälsa generellt.

Varför inte erbjuda dina medarbetare gratis frukost en gång i månaden, subventionerad frukost eller lunch – eller bara färsk frukt varje dag?

2. Uppmuntra till att motionera mera

Det är väl belagt att vi borde gå tio tusen steg eller motionera i trettio minuter varje dag – vilket som tur är inte är särskilt svårt att uppnå. Att kliva av bussen några hållplatser tidigare på väg till eller från jobbet, eller ta en lunchpromenad, tar oss en rejäl bit på vägen.

För att förbättra personalhälsan ännu mer kan arbetsgivare erbjuda friskvårdsbidrag eller rabatterade gymkort. Medarbetarna kan träna före jobbet, efter jobbet eller till och med på lunchrasten. Ett annat sätt att öka de anställdas hälsa och välmående är att starta personalklubbar med sociala aktiviteter kopplade till träning, som till exempel fotboll, handboll eller innebandy. Varför inte dra igång ett korplag på arbetsplatsen?

3. Minska stressen med meditation

Meditation har många bevisade fördelar, som till exempel att kunna minska depression och ångest, liksom öka förmågan att ta till sig information, fatta beslut och fokusera. Så lite som tio minuters meditation om dagen kan göra stor skillnad i människors liv.

På samma sätt som arbetsgivare uppmuntrar fysisk träning genom olika satsningar kan man öka medarbetarnas välmående genom att erbjuda gratis kurser i meditationsteknik, till exempel under lunchen eller före jobbet som en social aktivitet.

Det bästa med meditation är att man kan göra det var och när som helst. Ett tips är att ta ”mikropauser” under dagen genom att andas in djupt genom näsan och ut genom munnen ett par gånger. Några djupa andetag kan bidra till minskade stresskänslor, lugnare andning överlag och bättre koncentration.

Förutom kurser finns ett flertal meditationsappar med olika metoder för den som vill förbättra sin meditiationsteknik. På YouTube finns dessutom en mängd videor med meditationer som är enkla att följa med i.

employee_health-24. Erbjud yoga för bättre samspel mellan kropp och själ

Precis som meditation ger yoga en rad positiva hälsoeffekter. Att, som i yogan, få kroppen, andningen och hjärnan att arbeta tillsammans med hjälp av en serie rörelser kan minska spänningar och hjälpa oss att slappna av.

Stärkt muskulatur och förbättrad blodcirkulation bidrar dessutom till en bättre kroppshållning.

Förutom på renodlade yogacenter hålls yogapass numera flera gånger i veckan på de flesta gym. Det underlättar för yogasugna medarbetare som erbjuds friskvårdsbidrag eller rabatterade gymkort av sin arbetsgivare.

Arbetsgivare kan också anordna gratis morgon- eller lunchyoga på arbetsplatsen som en extra friskvårdsförmån.

5. Underlätta en bra vätskebalans

Som man kan läsa i den här artikeln i Natural Health News består människohjärnan till cirka 85% av vatten. När vi får i oss för lite vätska kan vi uppleva symptom som huvudvärk, försämrad koncentrationsförmåga och minskat korttidsminne. Att dricka vatten är också bra för våra njurar och muskler.

Exakt hur mycket vatten man ska dricka varje dag är en omdiskuterad fråga, men omkring två liter är en vanlig rekommendation.

Arbetsgivare kan underlätta för sina medarbetare att hålla vätskebalansen på en lagom nivå genom att placera ut vattenautomater på arbetsplatsen, med såväl stilla som kolsyrat vatten, där de anställda kan fylla på återanvändbara vattenflaskor under dagen.

Skål för nöjdare och friskare medarbetare! 

Prenumerera på vår blogg