10 sätt att bygga en modern strategi för ditt arbetsgivarvarumärke 2018

18.11.16

Vad är egentligen ett arbetsgivarvarumärke? Som en inflytelserik HR-chef en gång sa, är ett arbetsgivarvarumärke vad dina anställda säger om dig efter ett par glas vin. Även om det skulle ligga någon sanning i det påståendet, så slutar det inte här. Ditt arbetsgivarvarumärke är en pågående process. Det kan se annorlunda ut varje dag och kan handla om allt mellan hur kaffet smakar på arbetsplatsen – till hur bra chefen är. 

Hur hjälper arbetsgivarvarumärket – ditt employer brand – dig i rekryteringen?

Fördelarna med att ha ett arbetsgivarvarumärke som är modernt är många. Det kan påverka både sjukfrånvaron och personalomsättningen på ett positivt sätt. Det kan också göra det lättare för dig som arbetsgivare att attrahera och behålla dina medarbetare, och dessutom sänka dina investeringskostnader.

Som HR-chef eller HR-medarbetare är det viktigt att du jobbar med ditt arbetsgivarvarumärke under hela medarbetarlivscykeln. Tänk efter på vad du kan göra redan idag för att stärka hur dina medarbetare ser på din arbetsplats. Hur kan du göra arbetsplatsen mer attraktiv – och rentav till en av de bästa i din bransch?

Vill du veta mer om hur du bygger ett modernt arbetsgivarvarumärke? Här kommer våra tio bästa tips:

10. Erbjud mat-och dryckesförmåner

Hur gott är egentligen ditt kaffe? Det kan låta simpelt, men arbetsgivarvarumärket börjar redan i kaffekoppen. Visste du att de yngsta medarbetarna uppskattar mat-och dryckesförmåner mer än någon annan personalförmån? Faktum är att många av de yngre gladeligen skulle gå till en av era konkurrenter om det bara vore för kaffets skull. En enkel väg att börja bygga ett arbetsgivarvarumärke är att erbjuda (gott) kaffe, frukt och fika.

personalförmåner-1

9. Utbilda och utveckla dina chefer

Vad letar medarbetare efter när de vill byta arbetsgivare? I vår undersökning kom det fram att bra ledarskap är en av de viktigaste faktorerna när man söker sig till en ny arbetsplats. All tid du lägger på att stärka ditt arbetsgivarvarumärke spelar tyvärr ingen roll om du har chefer som inte gör sitt jobb nog bra. Förse dem med rätt verktyg, stöd och utbildning för att de ska bli omtyckta ledare.

8. Visa upp ditt arbetsgivarvarumärke i sociala medier

Visste du om att många jobbkandidater kollar upp företaget i sociala medier innan de går på anställningsintervju? Ta chansen att visa upp er arbetsplats i sociala medier – i allt från Twitter och Instagram till LinkedIn och Facebook.  Även prospekt och kunder håller koll på er i sociala kanaler. Satsa därför på att synas på ett bra sätt och sätt en strategi för sociala medier. Kanske kan olika avdelningar turas om att ha ansvar en vecka var i de olika kanalerna?

7. Berätta om framgångsrika medarbetare

Genom att kommunicera och berätta om era framgångsrika medarbetare bygger ni ett starkare arbetsgivarvarumärke. Att berätta om medarbetares framgångar kan också peppa och inspirera andra på er arbetsplats. Använd nyhetsbrev, sociala kanaler eller PR till hjälp för att sprida dessa goda nyheter om er arbetsplats. 

6. Researcha din bransch – vad gör konkurrenterna bra?

För att lyckas med ert arbetsgivarvarumärke behöver du researcha och ta reda på vad konkurrenterna gör bra. Hur kan du förbättra medarbetarupplevelsen på ert företag? Besök olika rating-sidor som exempelvis Glassdoor för att få reda på vad före detta medarbetare säger om er arbetsplats. Är omdömena negativa? Ta reda på om det ligger någon sanning i dem och gör det bästa för att använda feedbacken konstruktivt.

5. Upptäck fördelarna med medarbetarenkäter

Det bästa sättet att få reda på vad folk tycker om er arbetsplats är att prata. Våga ställa frågor. Att redan i anställningsintervjun fråga hur kandidaten uppfattar er arbetsplats är ett utmärkt sätt att börja. Se också till att skicka ut återkommande enkäter för att ta reda på vad som fungerar och vad som inte fungerar. Låt medarbetarna vara anonyma i enkäterna – på så sätt vet du att du får ärliga svar.

4. Lyssna på feedback

Basera ditt arbete med att stärka arbetsgivarvarumärket på fakta. Med andra ord är det ingen idé att gissa sig till vad medarbetarna vill ha. Lyssna på feedback och jämför dina “åtgärder” med konkurrenternas. Det finns alltid möjligheter till förbättringar – ditt arbetsgivarvarumärke är inte statiskt utan behöver tas om hand för att kunna växa.

3. Mobilanpassa medarbetarupplevelsen

Visste du att 85% av medarbetare i generation Z föredrar att logga in i sin medarbetarportal via en smartphone? För att kunna ge dina medarbetare en bra upplevelse av arbetsplatsen är det viktigt att du lär dig deras beteendemönster och preferenser. Ta reda på hur de vill kommunicera. För att överleva i den digitala eran finns bara ett sätt – mobilanpassa kommunikationen.

2. Erbjud förmåner som speglar dina värderingar

Det räcker inte att tapetsera ert företags värderingar på väggarna. Om du vill att era core values verkligen ska få genomslag måste du få dem att genomsyra allt på arbetsplatsen. Ett bra sätt är att erbjuda personalförmåner, allt från balans i livet-förmåner till försäkringar och finansiella förmåner. Enligt den research vi har gjort är medarbetare som förstår sin arbetsgivares vision och mål 28% mer engagerade på jobbet.

1. Utveckla en strategi kring förmåner och kommunikation

Ett modernt och effektivt arbetsgivarvarumärke är inget som händer bara sådär. Det är resultatet av ett noggrant arbete som innefattar allt från research, medarbetarenkäter och planering av olika aktiviteter. Medarbetare som jobbar för en arbetsgivare som erbjuder ett brett utbud av personalförmåner och som har en kommunikationsstrategi är 20% nöjdare med sina förmåner, och 19% mer övertygade att deras förmåner är bättre vad konkurrenterna kan erbjuda. De känner sig även 14% närmare sitt arbetsgivarvarumärke än de som inte har ett brett förmånsutbud.

 

Vill du veta mer om hur du kan stärka ditt arbetsgivarvarumärke? Ladda ner Nöjdhetsrapporten 2018 helt kostnadsfritt.

Vill du få fler tips på ur du kan engagera din personalstyrka? Ladda ner 5 nycklar som maximerar medarbetarnas potential – också den utan kostnad.

Prenumerera på vår blogg