Flexibla förmåner - ett framgångsrecept för the Absolut Company & Pernod Ricard

19.04.30

The Absolut Company & Pernod Ricard ville ge medarbetarna i Stockholm möjlighet att själva välja sina förmåner utifrån individuella behov och önskemål. Lösningen blev en flexibel förmånspott, utvecklad med hjälp av Benify och lanserad i början av januari 2019. I det här inlägget berättar Anna Mondway, HR Specialist på The Absolut Company, om hur förmånspotten gick från idé till färdig lösning.

Först och främst: vad är egentligen en flexibel förmånspott?Pernod-Ricard Anna Mondway-

Det är ett individuellt anpassat förmånspaket där varje medarbetare får en pott med pengar att nyttja för de förmåner som passar dem bäst. Alla medarbetare är olika och går igenom olika stadier i livet. En förmån som är attraktiv för en person kanske är helt ointressant för någon annan.

Vad hade ni för förmånsupplägg tidigare?

I det som nu har omvandlats till flexibla förmåner erbjöd vi tidigare bland annat ersättning för medicin, läkarkvitton och naprapatibidrag.

Hur uppstod idén att erbjuda medarbetarna en flexibel förmånspott?

För några år sedan hade vi en enkät om kompensation och förmåner. Resultatet av den visade att många av våra medarbetare skulle uppskatta ett flexibelt förmånspaket. Man ville kunna allokera pengarna till det som var viktigast för en själv. Vi kände att vi gärna ville bygga vidare på den idén och på den vägen är det. I samma undersökning kom det fram att privat sjukvårdsförsäkring och kollektivtrafik var attraktiva förmåner. Båda dessa har vi lyckats få med i vårt flexibla paket. Vi har inte bara infört ett flexibelt nyttjande, utan har även tillgodosett våra medarbetares önskemål om nya förmåner.

Vad är de största fördelarna jämfört med ert tidigare upplägg?

Helt klart att man kan använda sina pengar till det som passar en bäst. Behöver man städhjälp hemma för att få balans mellan arbete och fritid så lägger man sitt bidrag på det. Har man ett stort behov av naprapati så lägger man sina pengar på det. Vill man ta med familjen ut på bio en dag, eller köpa en cykel för sina pengar, så gör man det istället. Tidigare var alla pengar allokerade till endast medicin, läkarkvitton och naprapati. Nu behöver man inte vara sjuk eller ha ont för att kunna nyttja sin förmån, utan har man turen att vara frisk finns det många andra saker att lägga pengarna på istället.

Hur gick det till att införa den flexibla förmånspotten?

Det tog en del tid och diskuterande innan vi kom fram till det upplägg vi har idag, liksom för att hitta en bra teknisk lösning för de förmåner som finns med i paketet. Benify har varit till stor hjälp genom att vara väldigt tillmötesgående och flexibla. Utan Benify hade det inte gått att genomföra detta, eftersom vi med hjälp av Benify har det systemstöd vi behöver för att kunna hantera de flexibla förmånerna utan att lägga extra resurser på detta internt.

Vad har ni fått för reaktioner från medarbetarna?

Bara positiva reaktioner. Många har pratat om ytterligare förmåner att utöka paketet med, vilket är en rolig diskussion. Vi för en löpande dialog med Benify för att se vad som är tekniskt möjligt. Det är viktigt att hålla dessa förmåner aktuella och levande i relation till vad de anställda känner är relevant.

Har ni märkt någon skillnad i användandet av förmåner jämfört med tidigare?

Vi ser fram emot att ta del av statistik i slutet av året för att kunna jämföra över ett helt år, men från det vi hör från organisationen känns det helt klart som att användandet har ökat.

Vad är era tips till andra arbetsgivare som vill införa ett liknande upplägg?

Lyssna till era medarbetares önskemål, ha ett nära samarbete med Benify kring den tekniska lösningen och var tydliga i kommunikationen när upplägget lanseras.

Att det lönar sig att lyssna på vad medarbetarna efterfrågar märktes tydligt när det var dags att utse vinnarna av 2019 års upplaga av Förmånskollen – Sveriges största förmånsundersökning. The Absolut Company & Pernod Ricard fick det enskilt bästa resultatet i undersökningen, som baseras på vad medarbetarna tycker om sina personalförmåner och hur de kommuniceras.

Prenumerera på vår blogg